Drie HU-studenten hebben besloten Hongkong te verlaten

Hongkong, protest op 12 november. Foto: Studio Incendo

UPDATE maandag 18-11, 15 uur: Ook student nummer 3 heeft inmiddels besloten Hong Kong te verlaten

Hongkong heeft opnieuw een gewelddadige nacht achter de rug. De toegangswegen naar de universiteit zijn gebarricadeerd, een brug werd in brand gestoken en een agent is neergeschoten met pijl en boog, schrijft NRC. Hogeschool Utrecht steunt de studenten die terug willen.

Meerdere Nederlandse universiteiten lieten al weten dat het studenten terughaalt uit Hongkong. ‘Dat staat ze vrij’, zegt minister Stef Blok van Buitenlandse Zaken. Toeristen doen er volgens Blok verstandig aan demonstraties te mijden, goed op te letten en naar de autoriteiten ter plaatse te luisteren.

Van de HU verbleven momenteel drie studenten in de metropool, twee voor een minor en één voor stage. Manager van het International Office Sjoerd Bosgra liet de beslissing om terug te keren aan de studenten zelf over. ‘Als ze zich onveilig voelen, mogen ze op onze kosten naar huis komen.’

Eerder hebben twee van de drie studenten dat aanbod aangenomen en die gaan misschien naar huis. Ze hebben hun project nagenoeg volledig kunnen afmaken. Voor de resterende studiepunten zullen ze samen met hun begeleider een vervangende opdracht kunnen doen.

Al een half jaar protesteert de bevolking van China tegen de groeiende invloed van haar regering en het beleid van de Chief Executive of Hong Kong, Carrie Lam. Scholen en crèches in Hongkong zijn sinds vorige week dinsdag dicht.

Foto: Studio Incendo