HU-student vrijgesproken van witwassen en verdachte ‘scriptiehulp’

Twee personen uit Amersfoort zijn woensdag vrijgesproken van het witwassen van 30.000 euro. Een van hen werd ook verdacht van scriptiefraude, maar kreeg ook daarop vrijspraak. De officier van justitie eiste 80 uur taakstraf, schrijft het AD Amersfoort (betaalmuur).

In september 2021 werd de auto met de twee inzittenden aangehouden in Amersfoort. Zij hadden 30.000 euro bij zich. Na onderzoek blijkt een van de studenten een WhatsApp-gesprek te hebben gevoerd met een bureau voor scriptiehulp. De betreffende student zei tijdens de rechtszaak dat de hogeschool juist had geadviseerd hulp te zoeken bij het schrijven van een scriptie voor een studie aan de HU.

De rechter oordeelde dat het in bezit hebben van een grote som geld opmerkelijk is maar niet verboden. Net als het inroepen van ondersteuning bij het schrijven van een scriptie. De studenten werden op alle twee de gronden vrijgesproken.