HU-student woont noodgedwongen in hostel

De Fins-Amerikaanse uitwisselingsstudent Anna Keyzer (19) woont komende vier weken met zeven anderen in een hostel. Ze kon geen kamer vinden.

Anna hoopte via de HU één van de ruim 1300 kamers voor internationals te krijgen. Aan RTV Utrecht vertelt ze: ‘Om 10.00 uur zouden de woningen beschikbaar komen. (…) Ik klikte op de website, zag een appartement, vulde al mijn gegevens in en op het moment dat ik naar de ‘check-out’ wilde, was alles weg. Toen stond er: “Sorry, alle kamers zijn geboekt”.’

Anna zou een half jaar blijven, maar keert mogelijk eerder terug naar huis. Als ze dit had geweten was ze elders gaan studeren, vertelt ze.

Zowel de UU als de HU adviseerden hun studenten om hun komst te heroverwegen als ze geen kamer hadden. Toch zitten nog minstens tientallen buitenlandse studenten met hetzelfde probleem. Ze verblijven veelal in hostels of slapen bij vrienden op bank.