HU-studenten doen van alles in ‘huiskamer’ voor Oekraïense vluchtelingen

Foto: Jester van Schuylenburch

Op vrijdag 9 december ondertekenden Jaap Breugem en Jan Bogerd officieel de samenwerkingsovereenkomst tussen stichting Vital’nya en Hogeschool Utrecht.

Breugem is voorzitter van stichting Vital’nya, Bogerd collegevoorzitter van de HU.  De ondertekening was vooral een officieel gebaar, de echte samenwerking bestaat al sinds 1 september.

Vital’nya, wat huiskamer betekent in het Oekraïens, begon op 1 april 2022.  De stichting helpt Oekraïense vluchtelingen bij het opbouwen van het leven in Nederland. Er zijn verschillende activiteiten zoals lessen in Nederlands, Engels en Oekraïens, een schoonheidssalon, een studieruimte, een kinderdagverblijf en traumaverwerking.

Les in verantwoordelijkheid

Studenten van de hogeschool helpen hierbij. Er zijn op dit moment 31 HU-studenten actief bij de stichting. Daarvan komen er zes van Sociaal Juridische Dienstverlening, vier van Pedagogiek en negen van International Business. Daarnaast zijn er ook studenten uit de hoek van commerciële economie en journalistiek.

Fijn om te helpen, maar het is ook leerzaam voor hun studie en verdere ontwikkeling, menen de studenten. ‘Het is een goede les in verantwoordelijkheid en projecten opstarten’, zegt een van hen.

Vital’nya werkt op een vraag- en aanbodbasis. De stichting kijkt elke keer wat er nodig is en probeert dat te regelen voor de mensen. Zo zitten de Oekraïense taallessen nog in de proeffase. En er blijkt ook behoefte aan een kinderdagverblijf. Dan kunnen ouders weer makkelijker aan het werk of aan hun mentale gezondheid werken, om zo de opgelopen trauma’s beter te kunnen verwerken.  En dus organiseren ze die opvang ook.