Wordt deze Koningsdag saai? Niet als het aan HU-studenten Thomas Kroes en Hessel van Beek ligt. Hun Prins Pils Pakket biedt steun aan Utrechtse horecagelegenheden met een digitale kroegentocht vol speciaalbiertjes.
‘Wat kunnen wij doen om de Utrechtse horeca te steunen? Die vraag leefde bij ons al aan het begin van de coronacrisis,’ vertelt International Business-student Thomas Kroes (22) aan de telefoon. Samen met medestudent Hessel van Beek bedacht hij al verschillende initiatieven, nu richt het tweetal de pijlen op Koningsdag: ‘Twee weken geleden ontstond het idee dat dit een uitgelezen kans is om iets voor de Utrechtse horeca te kunnen doen en om tegelijkertijd mensen digitaal samen te brengen. Zo ontstond de actie Willie in je woonkamer.’
Via deze actie kun je een Prins Pils Pakket kopen: zes speciaalbiertjes, waarvan vijf gebrouwen in Utrecht, een snack en Willie’s Rede voor 26,20 euro. ‘In dat boekje staan alle spellen en Zoom-activiteiten uitgelegd. Bij elk biertje hoort een Utrechtse kroeg, die een bijzondere digitale activiteit organiseert. De ene kroeg heeft opdrachten bedacht, de ander regelt een dj. Met het Prins Pils Pakket krijg je met een Zoomlink toegang tot die activiteiten en maak je zo een digitale kroegentocht.’
Enthousiast
Onder andere Klein Berlijn, Stathe en de Pingpong Club doen mee met de actie. Thomas: ‘Zij stonden echt te springen om deel te nemen. Veel horecaondernemingen zitten nu met de handen in het haar. Met deze actie kunnen ze iets doen voor hun (vaste) klanten en tegelijkertijd gaat de gehele winst van de pakketten naar hen. Dat staat natuurlijk in schril contrast met de opbrengst van een normale Koningsdag, maar het is in ieder geval iets.’
Lees ook:
Student verliest baan. En nu?
Ook de brouwerijen zijn enthousiast, vertelt de International Business-student. ‘Zij hebben er natuurlijk ook baat bij dat de Utrechtse horeca blijft bestaan. Daarom wilden zij graag meewerken en hebben ze voor een mooie prijs hun bier beschikbaar gesteld.’
Vanuit heel Utrecht worden de Prins Pils Pakketten inmiddels gekocht. ‘Ons doel is om 500 pakketten te verkopen, dus om op Koningsdag 500 mensen digitaal samen te brengen in die kroegen. Dat lukt heel aardig: driekwart is inmiddels verkocht. Ik denk dat het ons gaat lukken om uit te verkopen voor Koningsdag.’
Of dit initiatief een vervolg krijgt, weet Thomas nog niet. ‘We kijken er wel naar of we zo’n kroegentocht op regelmatige basis kunnen organiseren, maar Koningsdag is natuurlijk echt een uitgelezen kans. Dus laten we eerst die pakketten uitverkopen, en dan kijken we verder.’