Kort

HU waarschuwt tegen cyberaanvallen vanwege de oorlog in Oekraïne

De hogeschool vraagt medewerkers en studenten op te letten voor digitale aanvallen vanwege de oorlog in Oekraïne. De cyberaanvallen richten zich momenteel vooral op Oekraïne maar kunnen ook Nederland op de korrel nemen, staat in een bericht op Sharepoint (inloggen nodig)

De HU neemt technische maatregelen. Daarnaast vraagt het aan medewerkers en studenten om geen websites te bezoeken van landen die met elkaar in conflict zijn. Dit om besmetting met een computervirus te voorkomen en niet met misinformatie in contact te komen. Daarnaast dient iedereen alert te zijn op phishingmails voor donaties.

Verder raadt de hogeschool af om de Russische chatapp Telegram en de antivirussoftware Kaspersky te gebruiken. Ook beveelt de hogeschool mensen aan om niet te werken buiten de VPN-verbinding van de HU.