HU’er maakt kans op miljoen in tv-programma Jaar van je leven

Imadiddin middelste rij, vierde van links. Foto: William Rutten

Imadiddin Saffuri studeert ICT aan de HU en doet mee aan het SBS6 programma Jaar van je leven. Hij laat zich een jaar lang opsluiten om kans te maken op een miljoen.

Foto: William Rutten

Als hij een miljoen wint, wil hij zijn studieschuld van 80.000 euro afbetalen en de wereld rondreizen. Ook wil hij een start-up beginnen om mensen met weinig kansen te helpen. Dat zegt de 28-jarige HU’er Imadiddin Suffuri in een interview in het AD.

In het programma Jaar van je leven wonen veertig deelnemers een jaar lang samen in een huis. Ze hebben geen contact met de buitenwereld en worden continu gefilmd. Anders dan in Big Brother moeten ze tussendoor ook opdrachten voltooien om te voorkomen dat ze naar huis worden gestuurd of om extra geld te verdienen. Een ballon 24 uur hooghouden, bijvoorbeeld. Als ze het niet meer trekken, kunnen ze altijd zelf opgeven. Wie het langste overblijft wordt beloond met een miljoen euro.

‘Ik moest meteen aan de Netflix-serie Squid Game denken’

Suffuri is gevlucht uit Syrië en woont sinds 2015 in Nederland. Naast ICT-student is hij DJ. Hij treedt op met Yallah! Yallah! en stond op Lowlands en Zwarte Cross. Omdat hij stond ingeschreven bij een castingbureau, werd hij benaderd voor het realityprogramma. Tegen het AD zei hij dat hij niet per se meedoet om het geld. ‘Het is geen doel, wel een middel.’ Hij vindt het spel fascinerend: ‘Ik moest meteen aan de Netflix-serie Squid Game denken, alleen ga je nu niet dood als je verliest. Dat leek me een goede deal’, zegt Saffuri.

Relatie uit en stoppen met roken

Je moet er wat voor over hebben: zolang hij in het spel zit, mag Suffuri geen contact hebben met de buitenwereld. Ook mag hij tijdens het programma niet roken, terwijl hij al tien jaar rookt. Afkicken dus. Om deel te nemen heeft hij ook zijn relatie moeten beëindigen, want een lange afstandsrelatie was voor hem en zijn ex geen optie.

Een jaar van je leven is iedere werkdag te zien om 18:20 op SBS6. Op Videoland is de livestream 24/7 zichtbaar.