Huisbazen misbruiken groepscontracten voor verhuur dure kamers

Huisbazen maken misbruik van ‘groepscontracten’ en bieden dure kamers aan aan individuele studenten. Zo omzeilen zij het puntensysteem, schrijft de NOS. Huurteams signaleren dat deze constructie steeds vaker voorkomt, vooral in Amsterdam en Rotterdam.

Bij een groepscontract staan meerdere huisgenoten op één contract. Meestal is er een hoofdhuurder die geld int van anderen en de gehele huur betaalt aan de huisbaas. Hierdoor verhuren zij het huis als zelfstandige woning en hoeven zij geen rekening te houden met het puntensysteem voor onzelfstandige kamers.

Verhuurders kunnen zo hogere prijzen berekenen voor de kamers in de woningen en huurders kunnen geen verlaging vragen via de Huurcommissie. Groepscontracten zijn bedoeld voor vriendengroepen of huizen van studentenverenigingen.