HvA brengt ceremoniële diploma’s voor (transgender) studenten

Studenten die zich niet kunnen identificeren met hun eigen wettelijke naam, kunnen komend studiejaar bij de Hogeschool van Amsterdam een ‘ceremonieel diploma’ aanvragen. Hierop komt een zelfgekozen naam. Dat meldt online magazine HvanA.

In de praktijk is deze maatregel vooral bedoeld voor transgender studenten, maar elke student kan in principe een aanvraag doen.

Nu is het nog zo dat het wijzigen van je officiële naam alleen door met lang proces via de rechtbank mogelijk is. Daarom komt het nog vaak voor dat op de uitreiking een naam wordt genoemd waar de student zich niet meer mee identificeert.

Dat is pijnlijk voor bijvoorbeeld transgender studenten, concludeerde Asva Studentenvakbond al eerder. En het bestuur van de hogeschool sluit zich daar nu bij aan. De HvA is na het Amsterdam University College (AUC) de eerste grote onderwijsinstelling die zo’n ceremonieel diploma mogelijk gaat maken.