Izaak Dekker, associate lector Didactiek en Curriculumontwikkeling Hoger Onderwijs aan de Hogeschool van Amsterdam (HvA) is een onderzoek gestart naar hoe je afwezige studenten terug de klas in krijgt. Aanwezigheid bij de lessen is een belangrijkste voorspeller. Is een student vaak afwezig, is dat een voorteken dat hij gaat uitvallen.
Dekker onderzoekt wat de meest effectieve manier is om studenten terug naar de les te krijgen. Na de les krijgen afwezigen een belletje, een Whatsapp- of Teamsbericht. Of ze horen niets. De medewerkers informeren hoe het gaat, vertellen dat aanwezigheid de norm is en dat er ondersteuning is. Dekker verwacht dat bellen en berichten sturen leidt tot meer aanwezigheid.
Vijf opleidingen, waar dit thema speelt, doen mee aan het onderzoek: Bedrijfskunde, Lerarenopleiding Engels, Lerarenopleiding Pedagogiek, Human Resource Management en Pedagogiek. In totaal gaat het om 624 studenten. Het onderzoek loopt tot en met 2026.