HvA strenger op gebruik ChatGPT bij toetsen

Docenten van de Hogeschool van Amsterdam (HvA) mogen ‘aanvullend onderzoek’ doen als ze vermoeden dat studenten onrechtmatig gebruikmaken van artificiële intelligentie (AI). Zij kunnen studenten dan mondeling overhoren, schijft hogeschoolplatform HvanA.

Deze aanscherping van de regels voor AI, zoals ChatGPT, staat in het nieuwe Onderwijs- en Examenregeling (OER) die in studiejaar 2024/2025 ingaat. Middelen als ChatGPT zijn niet verboden in het onderwijs bij de hogeschool.

Wel moeten studenten bij toetsen aangeven welke tools ze hebben gebruikt. ‘Stiekem gebruik geldt als fraude en is uit den boze’, stelt HvanA. Binnenkort komt de hogeschool met een handreiking over hoe met AI om te gaan. In de nieuwe OER van de HU staan geen regels over het gebruik van artificiële intelligentie. De HU heeft sinds een jaar wel een handreiking ChatGPT.