Columns

Ik heb me vergist, ik ga het anders doen

Maartje Huvenaars. Foto: Lucas Versteeg

Maartje Huvenaars studeerde tot voor kort Journalistiek aan de HU.

Ik had een te grote mond, de stand-up valt nog niet mee. In deze tijden van personeelstekort ben ik niet de enige die comedian wil worden. De vraag naar open mic plekken is groot, het aanbod is klein. Na 10.000 mailtjes heb ik eindelijk drie open mics kunnen regelen.

De eerste twee avonden sta ik in het exotische Olst en in Club Haug, dat is nog te overzien. De derde avond mag ik meteen BAM in Toomler gaan staan, #vertrouweninmezelf #gaathelemaalgoedkomen.

Al met al denk ik toch dat het toch handig is om een diplomaatje te gaan halen. Alleen maar werken en 1x per maand een avondje leuk doen op het podium voel ik toch niet zo. Maar nu komt de grote vraag: naar welke hogeschool ga ik volgend jaar weer al m’n spaargeld sturen?

Journalistiek vond ik niet leuk, dus ik denk aan heel iets anders. Communicatie? Of filosofie, want daar heb ik wat aan…

Ik liep een dag mee op de cabaretopleiding in Den Bosch. Ik heb me die dag behoorlijk vermaakt, maar ik kreeg wel een imposter gevoel. Al die andere meeloopstudenten deden uiteraard al een theatervooropleiding, of een MBO-acteursopleiding, of ze waren tijdens hun groep 8 musical ontdekt en toerden nu al door het hele land.

Er worden in Den Bosch maar 12 mensen per jaar aangenomen en ik moet een liedje zingen tijdens de auditie, dus de kans dat ik daar binnenkom: nihil.  Toch ga ik er auditie doen, want ik weet zeker dat ik met mijn introverte hoofd wat drama kan laten zien op het podium.

Wel fijn dat ik voor communicatie of filosofie geen liedje hoef te zingen.

Door de keuzestress voel ik me weer net een middelbare scholier. Mijn zaterdagen bestaan nu niet meer uit het wegslapen van katers maar uit het bezoeken van opleidingen. #goedbesteeddetijd.