Columns

‘Ik hoop dat mijn studenten stemmen voor de wereld’

Huib. Foto: Kees Rutten

Huib de Zeeuw is docent aan de opleiding Journalistiek. Hij is buitenlandcoördinator in jaar 2 en geeft het vak Achtergronden bij het Nieuws. Tevens werkt hij als freelance journalist voor o.a. De Groene Amsterdammer.

Aarzelend steken vijf van de ongeveer vijftig studenten journalistiek hun hand op. Bij slechts tien procent spelen de EU, de oorlog in Oekraïne en die in Gaza een rol in hun stemkeuze.

Ai, dat had ik niet verwacht.

Wekenlang heb ik hoorcolleges gegeven over de Europese Unie, de eurocrisis, de migratiecrisis en het Russische perspectief op de oorlog in Oekraïne. Gevoed door die inzichten hebben studenten interessante reportages en explainers gemaakt of experts uitgenodigd voor hun wekelijkse tv- en- radio-uitzendingen. Ik dacht dat ze intussen wel door hadden hoe belangrijk buitenlandse ontwikkelingen zijn voor hun toekoms .

Daarna vraag ik of klimaatverandering bepalend voor hen is. Iets meer vingers gaan de lucht in. Voor ruim een kwart is migratie een belangrijk onderwerp. Pas wanneer ik de woningmarkt noem, gaat meer de helft van de handen omhoog.

Ik zoek een verklaring. De oorlog in Oekraïne staat al lang niet meer op de voorpagina’s. Ruim een jaar geleden zei premier Rutte dat de inzet van de oorlog draait om vrijheid van de Oekraïners en van ons. ’En dus, om onze gezamenlijke toekomst’. Dat geluid hoor je nu nauwelijks meer.

Het belangrijkste internationale onderwerp is nu de oorlog tussen Israël en Hamas. Maar in de stemkeuze is het slechts voor één vijfde van de kiezers van belang, zo peilde onderzoeksbureau Ipsos.

Als ik de verkiezingsdebatten bekijk bekruipt mij het gevoel dat het buitenland alleen maar gevaarlijk is. Geen vergezichten over Europese samenwerking, maar een migratiestop. Alsof Nederland zich wil verschuilen achter zijn dijken. Terwijl wij een open economie zijn die profiteert van de wereldhandel.

Ik hoop dat mijn studenten kiezen voor een Nederland dat niet de rug keert naar de rest van de wereld.