Achtergrond

In Amerika zijn studenten blij met Joe Biden, en daar hebben ze goede redenen voor

Foto: Pixabay

Wie zaterdag CNN keek zag duizenden mensen dansend over straat gaan, waaronder veel jongeren. Verslaggevers stonden ertussen, terwijl ze deze jubilating crowd beschreven. Maar wat stond er op het spel voor studenten en waarom is hun opluchting zo groot?

Studeren is schreeuwend duur

Van de vijftig beste universiteiten ter wereld, staan er 31 in de VS. Dat wel. Maar studeren is er niet goedkoop. Vier jaar studeren aan een universiteit in Amerika kost algauw 80 duizend dollar, een bedrag dat de meeste studenten moeten lenen. In totaal hebben daardoor zo’n 43 miljoen Amerikanen een studieschuld, goed voor anderhalf biljoen dollar in totaal (twaalf nullen).

Genoeg geld voor een paar vakken

Studente Jessica Colvin vertelt in een filmpje aan de NOS dat studenten tegenwoordig niet meer zoeken naar een studie die ze leuk vinden, maar eentje waarmee ze hun schulden kunnen afbetalen. Het geld dat haar ouders voor haar hebben gespaard is net genoeg voor een paar vakken. Zelf heeft ze inmiddels een schuld van 30.000 euro, en ze vermoedt dat er een paar op de campus wonen met een schuld tot wel 500.000 euro.

Studenten moeten tijdens hun studie al honderd euro per maand afbetalen, wat ze vaak niet lukt. Het is hét onderwerp van haar generatie: ze zullen afbetalen tot de rest van hun leven. Colvin stemde op de democraten, vanwege Kamala Harris die studenten wil helpen hun schulden af te lossen. Joe Biden heeft gezegd dat hij honderden miljarden aan studieschuld wil kwijtschelden.

Vrees voor klimaatverandering

Ook het klimaat was voor veel studenten een reden om te stemmen op de democraten. Onderzoek wijst uit dat jongeren zich meer zorgen maken over de klimaatcrisis dan ouderen. Een van de eerste dingen die Biden gezegd heeft te zullen doen, is het vertrek van de VS uit het Klimaatakkoord van Parijs ongedaan maken. Ook wil hij inzetten op duurzame energie.

Daarnaast pleit Biden, die zelf 30.000 euro per maand verdient, voor een hoger minimumloon. ‘Laten we een economie bouwen waarin werken loont en niet alleen het hebben van welvaart.’ Het zal veel studenten aanspreken die nu en straks de eindjes aan elkaar moeten knopen. Net zoals het feit dat hij de gezondheidszorg betaalbaar wil maken trouwens.

Ook interessant: De Amerikaanse verkiezingen aan de HU. Zijn we blind voor de aantrekkingskracht van Trump?