Achtergrond

De Amerikaanse verkiezingen aan de HU: zijn we blind voor de aantrekkingskracht van Trump?

Op de dag voor de Amerikaanse verkiezingen leggen we aan Sam du Mosch de vier belangrijkste vragen voor. Sam is student Engels en vooral organisator van Political Junkie Online, waarin Amerikakenners zoals Michiel Vos, Charles Groenhuijsen en Karlijn van Houwelingen vertellen over de kansen van Trump en Biden. Plus: minor-studenten en opleiding Journalistiek volgen de verkiezingen ook.

Wie gaat er winnen?
‘Zoals ik al eerder zei bij Trajectum: Biden. Maar het feit dat hij in tegenstelling tot Trump geen volle zalen trekt, zegt wel wat. Bij Trump gebeurt er iets waardoor zijn kiezers hem willen hem zien optreden. Biden heeft dat niet.

Ik vermoed dat het bij een nipte overwinning nog even zal duren voordat de officiële uitslag er is. Er staat aan beide kanten een legertje advocaten klaar om de uitslag te bevechten. Eer die eruit zijn, zou het zomaar december kunnen zijn.’

Zijn wij in Nederland blind voor de aantrekkingskracht van Trump?
‘Ja, ik denk de meesten van ons wel. Zowel Biden als Clinton behoren tot de gevestigde orde en die heeft wel eens behoorlijk de plank misgeslagen in het verleden. Ze waren jarenlang voorstander van vrije handelsverdragen. Daardoor zijn veel banen uit bijvoorbeeld de auto-industrie naar Azië verdwenen.

Een ander voorbeeld is dat Biden in de jaren negentig heeft gestemd voor meer en strengere  gevangenisstraffen. Hillary steunde deze wet ook. Daar heeft de Afro-Amerikaanse gemeenschap onder geleden, want het leidde tot massale opsluiting binnen deze groep.

De democraten hebben inmiddels toegegeven dat ze destijds verkeerd zaten. Het voordeel van Trump is dat hij een outsider is die op politiek gebied geen grote rol heeft gespeeld en dus nog niet veel op zijn kerfstok heeft. Hij kan vrijelijk ageren tegen de oude garde.’

Wat gebeurt er met de kandidaat die verliest?
‘Trump heeft de Republikeinen ‘opnieuw uitgevonden’ en zal zeker in de partij blijven, en misschien zijn kinderen ook. De Republikeinen waren vóór Trump voor vrije handel en vóór het verspreiden van democratie in de wereld, desnoods door het voeren van oorlogen. Trump is protectionistisch met zijn “America first” en wil ook geen oorlogen financieren.
En Biden? Die is inmiddels 78. Als hij verliest zal hij geen rol van betekenis meer spelen.’

Wat was het  belangrijkste inzicht dat je verwierf tijdens je serie?
‘Hoe verschillend de media de realiteit afschilderen. We hebben veel journalisten gesproken die het Amerikaanse volk en de politici van nabij hadden gekend. Hillary Clinton lijkt bijvoorbeeld vaak koud en geprogrammeerd, maar ik hoorde van Tom Kleijn dat hij haar juist ervoer als een warme en energieke vrouw.’

Op 10 november is de laatste bijeenkomst van Political Junkie Online. Aanmelden kan bij Sam du Mosch. Voor de vroege vogels is er morgenochtend ook een ontbijtsessie om 6:00 uur! Aanmelden kan bij docent Engels Tomas Pollard.

Meer VS-verkiezingen?

Zie het Insta-account De Staat van de States, met bijdrages van studenten uit de minor De Staat van de Wereld (waaronder de video onder dit artikel).

Of volg de studenten en docenten van de School voor Journalistiek, in de live uitzending Duiden met Donuts op woensdag 4 november, van 13 tot 14 uur. Voor en na de uitzending maken ze een liveblog.