In-house coach Unitas: gesprekken om depressies te voorkomen

Het komt regelmatig voor dat Utrechtse studenten een burn-out hebben of depressief zijn. Ook zelfmoorden doen zich voor. Dat signaleert Caroline de Bruin, sinds begin dit jaar inhouse coach bij studentenvereniging Unitas, in een artikel op Duic.

Op het adres van de vereniging aan het Lucasbolwerk kunnen studenten elke donderdag bij haar terecht. Voor een gesprek over wat de student bezighoudt of een wandeling in het bos of de stad. Haar ervaring is dat studenten makkelijker over gevoelens praten. ‘Maar het taboe is er nog niet af’, zegt ze.

Corona heeft veel impact op studenten gehad en heeft dat nog steeds, vertelt De Bruin. Nu alles weer open is, willen studenten overal aan meedoen. Feesten gaan gepaard met drank en drugs. Ondertussen moet er gestudeerd worden en ervaren studenten druk op sociaal en financieel gebied.

Gedachten over zelfdoding? Neem contact op met 113 Zelfmoordpreventie via www.113.nl of bel 113 (lokaal tarief) of 0800-0113 (gratis).