In maart gratis HPV-vaccinaties op Utrecht Science Park

Studenten van Hogeschool Utrecht, Universiteit Utrecht en het Utrechtse MBO kunnen in maart gratis een vaccin halen tegen het humaan papillomavirus (HPV). De GGD heeft een pop-up-locatie geopend in De Uithof.

Het virus is besmettelijk, seksueel overdraagbaar en 8 op de 10 mensen komen ermee in aanraking. Meestal wordt je er niet ziek van, maar elk jaar krijgen ongeveer 1.100 vrouwen en 400 mannen er kanker door.

Kinderen vanaf 10 jaar worden standaard gevaccineerd. Dit jaar loopt er een gratis inhaal vaccinatiecampagne voor jongeren geboren tussen 1996 en 2003. De HPV-vaccinatie beschermt tegen 6 soorten kanker, waarvan de meest voorkomende vorm baarmoederhalskanker is.

Iedereen kan zonder afspraak terecht op Heidelberglaan 3, en wel op 9, 10, 14 en 15 maart, tussen 10 en 17 uur. ID-kaart is noodzakelijk. Meer info via www.hpvafspraak.nl of 0800-1608.