Achtergrond

In ’t Kort: Sportieve tocht

Yvette Mulder (24) is vierdejaars sport- en entertainmentmarketing en verantwoordelijk voor de organisatie van het Nederlandse deel van The Ride – Brussels to London. Deze fietstocht is een initiatief van de organisatie Right To Play, waar ze stage loopt, en gaat op 4 juli van start.

Wat houdt het evenement precies in?
‘Zo’n tweehonderd Engelsen en drieëntwintig Nederlanders fietsen in vier dagen van Brussel naar Londen. Ze laten zich voor de tocht sponsoren en de opbrengst daarvan komt ten goede aan Right To Play. Onderweg wonen ze ook een etappe van de Tour de France bij en hebben een meet-and-greet met de wielrenners van de HTC-Columbia ploeg.’

Waarom alleen Engelsen en Nederlanders?

‘Het Engelse bureau van Right To Play organiseerde vorig jaar al een fietstocht van Edinburgh naar Londen. Deze keer wordt er gestart in Brussel. Right To Play heeft geen kantoor in België, maar in Nederland wel. En aangezien Nederland redelijk dichtbij ligt is er besloten om samen te werken.’

Wat is jouw rol in de organisatie?

‘Het evenement zelf stond al. Mijn taak ligt bij de invulling van de Nederlandse inbreng. Zo heb ik de media benaderd en me bezig gehouden met de werving van deelnemers. Dat is veel via-via gegaan maar ook door middel van nieuwe media als Hyves en Facebook.’

Je fietst zelf ook mee. Flink aan het trainen zeker?
‘Jazeker, dat is ook wel nodig. Tijdens de tocht rijd je per dag zo’n honderd kilometer. Ik heb pas als oefening twee keer tachtig kilometer gefietst. Dat voel je wel. Vooral het lange zitten op een klein zadel en de continu gebogen rug zijn vervelend.’

Wat voor organisatie is Right To Play?
‘Door middel van sport en spel probeert Right To Play het leven van kinderen in achtergestelde gebieden te verbeteren. Sport en spel is belangrijk in de ontwikkeling van een kind. En niet alleen fysiek. Ze halen er kracht uit, leren hun grenzen kennen en krijgen vertrouwen in zichzelf en anderen.’

Heb je bewust voor een stage in de ontwikkelingshulp gekozen?

‘Niet helemaal. Het werk bij Right To Play viel echter wel in mijn straatje. Ik heb zelf door Zuidoost Azië gereisd en als je daar de situatie van sommige kinderen ziet dan doet dat je wel wat. Maar in principe ging het me vooral om de kant van sportmarketing. Dat het ook nog voor een goed doel is maakt het alleen maar mooier.’

Meer weten?
Bezoek yvettevoorrighttoplay.blogspot.com