Reportage

Including (H)U: congres over studeren met een beperking

Livestream Including (H)U

Wat komt er kijken bij studeren met een functiebeperking? Wat hebben studenten nodig? Donderdag 24 februari vond het online congres Including (H)U plaats. Ervaringsdeskundigen, gastsprekers en workshops spraken over fysieke en mentale functiebeperkingen.

Eva Eikhout, presentatrice en programmamaker, is de host van het online event. Vanuit een studio in Tilburg verwelkomt ze de 35 online aanwezigen. Op het scherm naast haar is de doventolk zichtbaar. Zelf heeft Eva een afwijking aan haar ledematen: ‘We gaan vandaag in gesprek over functiebeperkingen. Studeren met een beperking kan spannend zijn. Waar moeten we rekening mee houden?’

‘Ik ben meer dan mijn beperking’

De wethouder van Amersfoort, Cees van Eijk, vertelt als eerste spreker over het belang van toegankelijkheid. ‘Toegankelijkheid is een entree naar meedoen’, geeft hij ons mee. Daarna is het tijd voor een presentatie van Martine Baadenhuijsen, interactiespecialist en ervaringsdeskundige. Samen met haar blindengeleidehond is ze vanuit Den Bosch naar de HU gereisd. ‘Vanochtend vroeg de taxichauffeur: “Had je dat altijd al?”, over mijn visuele beperking. Wat moet je dan zeggen? “Wat bedoel je? Rood haar?”’ Ze lacht. ‘Nee, ik blijf aardig. Maar ik vraag me af waarom het altijd direct over mijn beperking moet gaan. Ik ben meer dan mijn beperking.’

Hoedje vouwen

Het is tijd voor de workshops. Van een lezing over niet-zichtbare beperkingen tot een workshop over het bevorderen van een inclusieve samenleving. Baadenhuijsen geeft de workshop Proeven aan inclusief werken. ‘Pak een A4’tje en volg mijn instructies.’ Ze vouwt een papieren hoedje, maar gaat veel te snel… ‘Wat doet dit met jullie?’ In de chat reageert een docente: ‘Ik raak in de war en gefrustreerd.’ Juist. ‘Zo’n situatie moeten we voorkomen bij studenten met een beperking.’ Daarom moet je aan studenten vragen wat ze aankunnen en het niet zelf invullen, is haar boodschap.

Ruimte voor verbetering

Na de lunch vertelt studente Nera in een ‘College Tour met het college van bestuur’ over haar ervaringen als HU-student met een beperking: ‘Het is een fijne school maar er is altijd ruimte voor verbetering.’ Tijdens haar studie heeft ze veel hulp van haar leerteam gehad. Haar verbeterpunt? Meer hybride-onderwijs. ‘Ik kan niet vijf dagen per week naar school komen. Online onderwijs is dan de oplossing.’ Daarnaast hebben docenten het te druk om haar individuele aandacht te geven. ‘Geef docenten dus meer uren.’

Rick Brink, oud Minister van Gehandicapte Zaken, geeft een presentatie over Stichting Studeren en Werken op Maat (SSWOM). Hierin begeleidt hij studenten en starters met een arbeidsbeperking naar een baan of stage.

Aan het eind van de middag sluit Eikhout het congres tevreden af. ’Iedereen heeft vandaag stilgestaan bij toegankelijkheid vandaag. Want hoe anders we ook zijn: we willen allemaal meedoen. 

Deze dag is georganiseerd door een opleidingsmanager Communicatie en zeven HU-studenten. Een deel daarvan deed dit als stage. Communicatie-studente Lois werkte ook mee aan deze dag: ‘Het onderwerp functiebeperking hebben we goed onder de aandacht kunnen brengen bij studenten en medewerkers. Daar ben ik trots op!’