Kort

Instellingen werken samen bij beheer van digitale leermaterialen

Hogescholen en universiteiten gaan gezamenlijk werken aan het beheren en en inkopen van leermaterialen. Die digitale en ‘open leermaterialen’ zijn met publiek geld tot stand gekomen en moeten daarom gratis toegankelijk zijn voor studenten en docenten, schrijft de Vereniging Hogescholen (VH).

Dit is de essentie van een verklaring die de VH, Universiteiten van Nederland en ict-onderwijsorganisatie SURF woensdag ondertekenen. De verklaring is een vervolg op besprekingen van Koerszone, een groep van 17 bestuurders van hogescholen en universiteiten (waaronder de HU).

De ‘groep van 17’ wil komen tot een model voor digitale leermaterialen waarbij de instellingen voor hoger onderwijs de zeggenschap zelf in handen hebben. De verklaring is opgezet door Huib de Jong, voormalig lid van het college van bestuur van de HU.