Internationals voelen zich minder welkom

Studenten en medewerkers van vijf universiteiten voelen zich minder welkom dan toen ze hier kwamen. Dat blijkt uit een peiling van Ukrant, van de universiteit van Groningen. Naast Groningen namen internationale studenten en medewerkers van de universiteiten van Utrecht, Delft, Nijmegen, Wageningen en Twente deel aan de enquête.

Zowel de negatieve uitingen van politici als de negatieve berichtgeving in de media zijn debet aan hun gevoel van niet welkom zijn, zeggen ze. Bovendien voelen ze zich zondebok gemaakt voor veel van de huidige maatschappelijke problemen.

Een Roemeense onderzoeker van de UU: ‘Naar mijn mening is het debat over internationalisering een afleidingsmanoeuvre in de Nederlandse politiek. Ze behandelen het als de hoofdoorzaak van het huisvestingsprobleem en niet als een symptoom van een structureel probleem dat Nederland al jaren heeft.’ Een Britse onderzoeker bij geowetenschappen vindt dat de UU internationals meer zou kunnen steunen: ‘Het zou geweldig zijn om meer leiderschap te zien van decanen en/of het College van Bestuur’