Columns

‘Jarenlang dagelijks speed,’ zegt ze

Foto: Kees Rutten

Haar vader overleed toen ze twee jaar oud was, ze werd mishandeld door de vriend van haar moeder en ging op haar veertiende op kamers wonen. Toen ze achttien was trouwde ze met een ‘foute man’, belandde in de prostitutie en raakte aan de drugs. ‘Jarenlang dagelijks speed’, zegt ze.

Ik heb het over Linda (niet haar echte naam), die ik spreek in het kader van een nieuwe podcastserie. Linda raakte zwanger. De drugs bleven. Het huwelijk liep op de klippen. Ze ontmoette de liefde van haar leven, maar was niet in staat om met zijn liefde om te gaan. Houden van, dat kende ze niet. Er was nog nooit écht van haar gehouden. Toen kwam ze een man tegen die aan de crack was. Op zijn verzoek smokkelde ze een grote hoeveelheid drugs naar Curaçao. En werd gepakt. Zes jaar bracht ze door in een gevangenis in Spanje. Na Spanje volgden jaren in gevangenis Ter Peel.

Wij zijn snel geneigd een ander te veroordelen, zonder te kijken naar iemands levensverhaal. Terwijl een jeugdtrauma vaak het zaadje is waaraan een criminele carrière is ontsproten (cycle of violence). Inmiddels is Linda 68 en na een verblijf bij Exodus, een nazorgorganisatie die opvang en begeleiding biedt aan ex-gedetineerden, gaat het goed met haar. Ze heeft geleerd dat ze er mag zijn. Ze weet nu dat ze een ander ‘aanvalt’ als ze zich onveilig voelt. Ze is ‘clean’. En: ze durft haar verhaal te vertellen. Aan mij.

En dat vind ik bijzonder. Het is waarom ik journalist ben geworden. Omdat dit vak mij in staat stelt ongegeneerd in andere levens te duiken. Het mooie is dat ik regelmatig studenten Journalistiek mee kan nemen op mijn ‘reis’. Zo vormt een groepje studenten de redactie van de podcast.

Zo wisten wij voordat we Linda spraken niet dat maar vijf procent van de mensen die vastzitten vrouw is, dat de helft van de vrouwen in de gevangenis terechtkomt in verband met drugssmokkel en andere misdaden die met drugshandel te maken hebben en dat het echt een enorme klus is om als ex-gedetineerde een leven op te bouwen. Dat laatste heeft vaak te maken met het hebben van schulden. Linda kreeg een boete die in relatie stond tot de dagwaarde van de drugs die zij smokkelde, terwijl ze geen cent had. Niet echt een lekkere start. Want het betekent: geen huis kunnen huren en in de verleiding komen om op de vertrouwde manier aan de slag te gaan om aan geld te komen. Een vicieuze cirkel. Gelukkig heef ze het gered.

De komende weken spreken mijn redactieleden en ik nog veel meer vrouwen met een boeiend levensverhaal. En houden daarbij mijn ‘journalistieke wet’ goed in de gaten: Gij zult niet oordelen.

Margriet.nl/podcast (vanaf 24 februari)

Ook interessant: Video: wat vinden studenten van de avondklok?