Jongeren gemiddeld op 23e het huis uit

De leeftijd waarop jongeren hun ouderlijk huis verlieten was gemiddeld 23,7 jaar in 2020. Dat is twee maanden jonger dan in 2019. Dat blijkt onderzoek van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) en het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL).

De meeste jongeren gaan tussen hun achttiende en dertigste uit huis, meldt RTL Nieuws. Vrouwen verlaten zo’n anderhalf jaar eerder het huis dan mannen. Gemiddeld gaan werkende jongeren vijf jaar later het huis uit dan studenten.

Volgens Suzanne de Roos van het Interstelijk Studenten Overleg (ISO) droeg corona wellicht bij aan het aantal huisverlaters: ‘Vorig jaar gingen jongeren direct na school studeren, in plaats van dat ze een tussenjaar namen om te reizen.’ Ook kan eenzaamtijd tijdens de lockdown meespelen: in een studentenhuis hebben jongeren toch contacten.