Jubileum: EÉN HU bestaat een jaar

Foto: Kees Rutten

De intranetsite voor HU-medewerkers bestaat vandaag een jaar. Het platform moest informatie nu eens overzichtelijk gaan maken. Al is dat met 138 verschillende groepen misschien niet helemaal gelukt.

Op 1 maart 2023 werd EÉN HU gelanceerd: de nieuwe intranetsite voor medewerkers. De site bundelde informatie die voorheen op meerdere platformen te vinden was (zoals Ask HU en HU Start). Ook was de sociale media-functie nieuw. Medewerkers kregen automatisch een profiel en konden elkaar volgen of lid worden van een groep. Inmiddels zijn er 4333 profielen.

Scroll je door de ‘wie-is-wie’-pagina, dan zie je al snel wie de actieve gebruikers zijn. Die met een profielfoto en gepersonaliseerde omslagfoto. Want waar de één een uitgebreide biografie in zijn profiel heeft staan, inclusief hobby’s en gezinssamenstelling, staat bij het overgrote deel alleen de automatisch ingevulde informatie op het profiel (mailadres, telefoonnummer, mailadres, werkdagen, functie).

Cijfers

In totaal kreeg EÉN HU 1.321.525 bezoeken afgelopen jaar, blijkt uit een overzicht. Dat is ruim 5.000 per dag. Op maandag en dinsdag wordt de site het vaakst bezocht. De zoekfunctie van EÉN HU is afgelopen jaar 315.465 keer gebruikt. De meest gebruikte zoektermen zijn ‘youforce’, ‘vacatures’, ‘mijn talent’ en ‘ontwikkelportaal.’ Op plaats zes staat – niet geheel onbelangrijk- ‘salaris’.

Op EÉN HU worden zowel nieuwsberichten als kennisartikelen gedeeld. De meest gelezen nieuwsberichten gaan over de vervoersmethode, de nieuwe cao-hbo en de nieuwe vakantiekaart. De meest gelezen kennisartikelen gaan over ‘mijnTalent’, vakantie/verlof en YouForce.

Groepen

Er zijn nu 138 groepen op EÉN HU. Medewerkers kunnen een eigen groep aanmaken, net als instituten, lectoraten en teams. De populairste groep is ‘Change thema Student Journey’, met 432 leden. Die gaat over tevredenheid en beleving van studenten. Daarna ‘TLN | Teaching & Learning Network’ (366 leden) en ‘Onderzoeksupport’ (275 leden). De minst populairste groep is ‘Architectuur’, met slechts één lid en nul berichten.

Molloten

Of de sociale media-functie van EÉN HU een succes is, is de vraag. Groepen als ‘de weggeefhoek’, ‘woonruimte gezocht’ of ‘#durftevragen’ zijn ooit opgericht, maar er worden geen berichten meer geplaatst. Ook in de onlangs opgerichte groep ‘Molloten’ – ‘Hier delen we hints met elkaar en vind je een link naar een HU-poule in de WidM-app’ – wordt niks geplaatst. De groep ‘HU Voetbal’ (20 leden) is nog wel actief. Een handjevol medewerkers voorspelt hier uitslagen van wedstrijden.

Speurtocht

Om het eenjarig jubileum te vieren, organiseert de HU een online speurtocht. Op pagina’s van EÉN HU zijn tien letters verstopt, waar je een woord mee kunt maken. Onder de goede inzendingen wordt een HU-prijzenpakket verloot: een HU-hoodie, HU-boekje, pennenset en rood en blauwe versnaperingen.