Het Juridisch Studenten Loket zou vorige maand ‘Law Guide Utrecht’ gaan heten, maar dat ging even niet door. De naam blijft gelijk, maar de rechtenstudenten gaan door met flink wat nieuwe plannen.
JSL
Het Juridisch Studentenloket (JSL) bestaat sinds januari 2019. Studenten van de opleiding Sociaal Juridische Dienstverlening geven gratis advies over zaken als huurcontracten, studiefinanciering, bijbaantjes en stage(uitbuiting). Vier studenten SJD zitten elke donderdag in Bolognalaan 101. Het bestuur bestaat uit tien tweedejaarsstudenten HBO-Rechten, die hier geen geld, maar wel studiepunten en twee honourssterren voor krijgen. Het JSL wordt begeleid door een docent HBO-Rechten.
Er stond een feestje op de planning. De bedrukte T-shirts, banners en posters met het nieuwe logo en de nieuwe naam waren al binnen. Het Juridisch Studenten Loket (JSL) zou voortaan ‘Law Guide Utrecht’ gaan heten. De studenten zouden zich hierdoor ook op internationale studenten en Utrechters kunnen richten, was het idee. ‘En de naam Juridisch Studentenloket impliceert dat we alleen advies geven, maar we doen meer, zoals kennis delen via social media’, zegt student Marissa. Het nieuwe logo voor ‘Law Guide Utrecht’ – een Domtoren- zou laten zien dat ze niet alleen advies geven aan HU’ers, maar aan iedereen in Utrecht.
Hoewel de Green Office, Honours, GSA ook in het Engels zijn, maakte de afdeling marketing- en communicatieafdeling bezwaar. Jamie: ‘Ze wilde geen Engelse naam. En de naam leek te veel op de bestaande club Utrecht Law Clinic.’ Daarnaast was het logo niet ontworpen door iemand van marketing en communicatie van de HU. Melissa: ‘We hadden dat via-via geregeld, en erbij gevraagd of diegene rekening wou houden met de huisstijl.’
‘Dit gaan we vaker meemaken’
Sinds september 2024 waren Jamie, Marissa en de rest van het team bezig geweest met voorbereidingen voor de rebranding. Ze hadden er het afgelopen jaar meerdere afdelingen van de HU van op de hoogte gebracht, maar wat ze wanneer naar marketing en communicatie moesten mailen, was ze niet duidelijk geweest. Jamie: ‘Er was dus een miscommunicatie, dat kan gebeuren in zo’n groot bedrijf.’
Jamie: ‘We hadden wel eerder contact met marketing en communicatie gehad, omdat we hadden gevraagd of ze een mail naar alle HU-studenten wilden sturen over de onthulling. Toen ze meer info vroegen bleek iets later dus dat het niet mocht en dat we ze al eerder in het proces hadden moeten betrekken.’
Ze leggen zich erbij neer. ‘We gaan zoiets vast nog vaak genoeg tegenkomen later in het bedrijfsleven,’ zegt Melissa.
Rebranding
De nieuwe naam en het nieuwe logo waren zoals gezegd onderdeel van een ‘rebranding’, vertellen studenten Jamie en Marissa. Wat verandert er allemaal? JSL gaat meer samenwerken met andere studentenclubs en studies, bijvoorbeeld met internationale studenten van de HU.
Opvallend is ook dat er een afdeling ‘consultancy’ en ‘mediation’ (dat mag wel in het Engels) komt. Jamie: ‘Die laatste is speciaal voor geschillen tussen docenten en studenten. Bij meningsverschillen over lesinhoud of toetsen bijvoorbeeld. Dat is laagdrempeliger dan meteen naar een vertrouwenspersoon te gaan.’
Het Juridisch Studentenloket: een degelijke Hollandse naam. Blijft hij bestaan? Niet als het aan Jamie en Marissa ligt. Ze vinden hem nog steeds niks. Het nieuwe bestuur gaat zich buigen over een nieuwe naam en een logo dat wel binnen de eisen van de HU valt. En de bedrukte ‘Law Guide Utrecht’ T-shirts? Die gebruiken Jamie en Marissa nu als pyjamashirt.
Reactie op dit artikel
Directeur Marketing en Communicatie Wim van der Pol laat weten dat de afdeling in gesprek is met het instituut. ‘We vinden het jammer hoe dit is gelopen en proberen nu samen met het instituut vooruit te kijken.’