Student in coronatijd

Kayra: ‘Op afstand begrijp je elkaar soms minder goed’

Kayra - foto: Kees Rutten

Kayra van der Linden (22) is tweedejaars Ondernemerschap en Retail Management (ORM) aan de HU. ‘De colleges geven me houvast, er wordt dan uitgelegd wat de opdracht voor de volgende week is.’

In het begin vond Kayra het wel lekker om thuis aan school te werken. Nu het voor een langere periode moet, vindt ze het toch lastig. ‘Ik heb het gevoel dat ik thuis langer bezig ben met dezelfde schoolopdracht. Nu moet ik veel meer mezelf motiveren, terwijl ik op school vanzelf motivatie zou krijgen.’ Ook blijft ze langer in bed liggen en neemt ze meer pauzes.  

Deze periode zou ze nog een schriftelijk tentamen hebben, maar dat is uitgesteld naar volgend studiejaar. ‘Het zou een oefentoets zijn, maar bij een voldoende zou het wel meetellen voor je studiepunten. Omdat het nu niet doorgaat, haal ik dit studiejaar dus sowieso niet al mijn studiepunten.’

Daarnaast heeft Kayra afgelopen periode een verslag ingeleverd dat ze mondeling vanuit huis moest toelichten aan de docent. ‘Ik was al gewend aan de online lessen, dus ik vond het niet heel anders dan normaal gesproken op school. Wel deed ik een dubbelcheck, omdat je elkaar op afstand soms minder goed begrijpt doordat de online verbinding via Microsoft Teams niet altijd even goed is.’ Inmiddels heeft Kayra dat tentamen gewoon gehaald.

Goed contact

Nu is ze bezig met een groot project waarbij ze medewerking nodig heeft van bedrijven. Maar die willen door de crisis liever niet meewerken. ‘Vooral de grote bedrijven zijn belangrijk om te spreken, we zijn daarom op zoek naar alternatieven. Als we kleinere bedrijven zouden benaderen, zouden de resultaten toch minder betrouwbaar zijn. Dat maakt deze opdracht best lastig en stressvol.’

Kayra heeft houvast dankzij het rooster. ‘En docenten beantwoorden onze mails sneller. Normaal gesproken konden we gewoon even bij ze langs gaan, dat gaat nu natuurlijk niet.’ In de leerteams kan ze een beetje bijhouden hoe iedereen ervoor staat met de opdrachten. Het geeft een prettig gevoel om even te weten hoe het met haar klasgenoten gaat. Ook belt ze elke dag met een klasgenoot met wie ze voor een groot project samenwerkt. ‘Dat vinden we allebei fijn en effectief. We maken steeds weer een planning voor de dag en daardoor kunnen we er even tegenaan.’

Niet veel zin

Bij ORM krijgt ze ook nu online colleges. Kayra vindt het belangrijk om hierbij aanwezig te zijn. ‘Die geven me houvast, er wordt dan uitgelegd wat de opdracht voor volgende week is.’ Zo weet ze waar ze aan toe is en of ze de goede richting opgaat.

Als het volgen van lessen op deze manier nog lang blijft doorgaan, denkt ze dat haar motivatie steeds minder wordt. ‘Ik heb niet veel zin om komend studiejaar nog verder te moeten gaan met het afstandsonderwijs.’

Kayra merkt dat school en privé niet meer gescheiden kunnen worden, waardoor ze nu ook meer de studiestress thuis ervaart. ‘Ik vind het ingewikkeld om te schakelen tussen school en ontspanning doordat ik de hele tijd in dezelfde kamer ben. Dan zit ik met mijn gedachten nog bij school omdat ik in dezelfde omgeving ben waar ik zonet nog mijn online college had.’

In september begint Kayra met haar minor werknemersrecht. Ze verwacht nog wel aanpassingen op school. ‘Voorlopig moeten we nog 1,5 meter afstand houden, dus misschien splitsen ze de klassen in tweeën of komen er meerdere roosters zodat er niet te veel mensen in het gebouw zijn. Wel hoop ik dat we in september weer op school kunnen zijn’.

En dan is de kans op flinke studievertraging niet groot. ‘Ik heb goede hoop voor het moment dat we weer naar school kunnen.’