Foto van de week

Kledingrek in het gras, vega en vitamines

Foto: Kees Rutten

Het grasveld naast het Denverhouse op de Bolognalaan staat vol met picknicktafels en tenten. Van een afstandje lijkt het op een activiteit van de Utrechtse Introductie Tijd (UIT). Niets is minder waar. Bij de Food For Talk Picknick edition eten en koken HU’ers met elkaar, bij wijze van ‘ontmoetingsactiviteit.’

De groep studenten op de foto kletst met elkaar, wellicht over de zero-waste kookworkshop van chef-kok Saskia die ze net genoten hebben. Naast de vegetarische hapjes, krijgen ze ook hun dagelijkse portie vitamine D. De zon doet vandaag niet zuinigjes aan. Op tafel wat bekers en borden: geen wegwerp, want het event wordt onder andere georganiseerd door Green Office. Het glaasje jus d’orange (de vitamine C) zal niet lang koud blijven in deze 28 graden.

Op de achtergrond staat een kledingrek, midden in het hoge gras. Vergezeld door een rekje met wat vlaggetjes. Altijd reden voor een feestje… De tweedehandskleding is van het Swaplab, waar mensen kleding kunnen brengen, ruilen en pakken. De kleuren zijn wat donker, maar misschien zoekt iemand nog een sobere nieuwe zomergarderobe?

Gratis eten, daar zijn een hoop studenten voor te paaien. Wat er precies wordt gekookt en gegeten, blijft op deze foto een mysterie. Voor de scherpe blik: er is in ieder geval brood. Wie een scherpe neus heeft, ruikt iets zoets. Verderop zet iemand zijn tanden in een watermeloen. Watermelon Sugar, high!