Columns

Kleine wasjes, grote wasjes en digitale wasjes?

Jester van Schuylenburch - Foto: Kees Rutten

Jester (25) studeert Journalistiek aan de HU en schrijft columns voor Trajectum.

Het was zover. De loyale Miele, die generaties van mijn studentenhuis had gediend, was overleden. Na dagen van wasjes bij de buren, handwassen en shirts twee keer dragen, werd ons huis een jungle en moesten we de knoop doorhakken.

Een nieuwe kopen? Een tweedehandsje ergens ophalen? Een wasmachine huren, zoals een swapfiets? Na heftige meningsverschillen in de groepsapp, werd het huren.

Daarna was de vraag natuurlijk welke. Hoewel, na dagen van handmatig wassen en gevechten in de groepsapp, werden we het vrij snel eens: het moest een simpele wasmachine worden. Nou ja, dat dachten we.

Toen onze nieuwe wasmachine geleverd werd, en de oude afgevoerd (na een emotionele speech van ons allemaal) begon de race om wie als eerst zijn wasmand leeg mocht maken. Na uren van wachten en steeds te laat zijn, was ik dan eindelijk aan de beurt.

Maar zo simpel werd het nog niet. Toen ik mijn was er eindelijk in had, zei de wasmachine op lage stem: ‘Automatische dosering voor wasmiddel en wasverzachter is laag.’ Ik antwoordde tegen de wasmachine: ‘Alsjeblieft, hier heb je wat nieuw wasmiddel.’ Waarna de wasmachine herhaalde: ‘Automatische dosering voor het wasmiddel en wasverzachter is laag.’ Waarop ik antwoordde: ‘Neem wat meer wasmiddel.’ Daarna was de wasmachine okay. Denk ik. Want de lage stem heb ik verzonnen. Eigenlijk had ik alles gelezen op zijn schermpje.

De wasmachine ging verder met moeilijke vragen stellen. Wat voor was ik wilde doen? Hoeveel toeren? Welke kleuren? Was het bonte was? Ik had natuurlijk niet geleerd voor dit onverwachtse S.O. Dus begon ik maar de handleiding te lezen. Hierin stond dat ik mijn telefoon kon verbinden met het apparaat, voor advies en nog meer moderne dingen.

Verbinden bleek gemakkelijker dan de wasmachine gewoon aanzetten. Nu kan ik mijn wasjes volgen en stoppen wanneer ik maar wil. Het enige wat Samsung is vergeten aan deze functie is dat ik nu ook de wasjes van mijn huisgenoten kan stoppen en starten wanneer ik wil. Op afstand.

Sorry huisgenoten.