Het Utrechts nachtleven protesteert

Foto: iStock

Het nachtleven zit al bijna twee jaar op slot. Met de landelijke actie ‘De Nacht Staat Op’ maken clubs en podia duidelijk dat dit lang genoeg is. Zaterdagavond 12 februari gaat een deel van hen uit protest een nacht open. Ook in Utrecht zal sinds lange tijd weer leven zijn na middernacht.

‘Eindelijk weer stappen’

Minstens zestien HU-ers zijn dit weekend van de partij. Op Instagram vroeg Trajectum 44 volgers naar hun plannen voor zaterdagavond. 36 procent was van plan naar een nachtclub te gaan. ‘Ik ben de coronaregels beu’, reageert de een. Een ander wil de lokale kroegen steunen en ‘eindelijk weer stappen en gezelligheid ervaren’. ‘Nieuwe mensen leren kennen! Dansen, keihard meezingen en gewoon losgaan.’ Ook verlangen ze naar ‘mensen zien die je normaal niet ziet!’ en ‘connecties maken’.

Twee derde deel van de studenten is niet van plan te gaan: ‘Ik ga normaal ook nooit naar nachtclubs’ zegt de een. Een ander zegt: ‘Clubs in Utrecht zijn trash’.

EKKO, De Helling en dB’s

In Utrecht openen EKKO, De Helling en dB’s zaterdag hun deuren. Er wordt geen afstand gehouden, maar een 3G-toegangsbewijs is verplicht. Marlies Timmermans, directeur van EKKO, zegt tegen het AD dat ze de maatregelen voor lange tijd nodig vond, maar inmiddels achterhaald: ‘Het gebrek aan erkenning van de nachtcultuur als volwaardige cultuurvorm was overigens al lang voor de pandemie een probleem.’ De heropening van de nachtcultuur draagt volgens haar bij aan het welzijn van jongeren.

Geduldig wachten

Foto: Kees Rutten

Tientallen clubs in Nederland doen mee met de actie en de tickets gaan hard. In Utrecht zijn alle drie de locaties uitverkocht. Andere Utrechtse nachthoreca zien niks in het protest. Woolloomooloo blijft gesloten. Tobias Holl, ‘president’ van de discobar vertrouwt erop dat het kabinet volgende week met versoepelingen komt. ‘Die wachten we liever af.’

Dat nachtclubs als allerlaatste hun deuren mogen openen, begrijpt Holl. ‘In clubs staan mensen dicht op elkaar, wordt er gedanst en gezongen en verspreidt het virus zich dus gemakkelijker. Het is alleen moeilijk om geduldig te blijven als feesten in andere landen wel is toegestaan. ‘

Na 22:00 de stad uit

Ook studentencafé De Vrienden blijft dicht, ondanks alle verzoeken om open te gaan. ‘Hoewel we niet kunnen wachten om weer dolle feestjes te bouwen, wachten we toch nog heel even’

Wie zaterdagavond na tien uur verder wil stappen zal naar een andere stad zoals Amsterdam moeten. Of je moet een gokje wagen en hopen dat andere clubs in Utrecht toch spontaan zullen meedoen met ‘De Nacht Staat Op’.

De politie protesteert ook

Volgens de huidige coronaregels moeten horecagelegenheden momenteel om 22:00 sluiten. Elke bezoeker moet bovendien een vaste zitplaats hebben. Houden cafés of podia zich niet aan deze regels, dan kan er een waarschuwing en boete van 4.000 euro volgen.

Komende dinsdag 15 februari komt het kabinet in een persconferentie met nieuwe versoepelingen. De NOS meldt dat het kabinet de horeca vanaf vrijdag 18 februari weer tot 01:00 ’s nachts wil openen. Er geldt wel een maximum van 500 bezoekers, maar bezoekers hoeven geen afstand te houden of een vaste zitplaats te hebben.

Bang dat je nachtje feesten bruut wordt onderbroken door politie? Niet nodig. Donderdag 9 februari maakte de politie bekend niet te zullen handhaven. Dit doen ze als onderdeel van de actie voor een betere politie-cao. Twee protesten in één dus.