Koning: ‘Hoger onderwijs moet dienstbaarder worden’

In zijn troonrede heeft koning Willem-Alexander namens het kabinet benoemd dat het hoger onderwijs beter afgestemd moet worden op de behoeften van Nederland. ‘Het kabinet wil van mbo tot universiteit meer oog hebben voor onderwijs en onderzoek, gericht op wat Nederland nodig heeft,’ zei de koning. ‘Daarin zijn scherpe keuzes nodig.’

‘Een van die keuzes is het verminderen van het aantal buitenlandse studenten en het herstellen van het Nederlands als de norm in het hoger onderwijs,’ verklaarde hij. Eerder had de koning al studiemigratie aangestipt, naast andere vormen van migratie.

Daar bleef het bij. Het kabinet heeft in het regeerakkoord aanzienlijke bezuinigingen op onderwijs en onderzoek aangekondigd.

Ter vergelijking: vorig jaar werd er aandacht besteed aan gelijke kansen, discriminatie en het mentale welzijn van jongeren. Het jaar daarvoor werden grote investeringen in het mbo, hoger onderwijs en wetenschap aangekondigd om voor ‘rust en ruimte’ te zorgen.