Kritiek op samenwerking van HU en CIDI bij Holocaust-lezingen

Utrechtse studenten demonstreerden op 15 november bij de UU voor een boycot van Israël / Foto: Büsra Kondakçi

Een lezingenreeks over de Holocaust en antisemitisme aan de HU krijgt stevige kritiek door de samenwerking met Israël-instituut CIDI. Deze organisatie zou een ‘activistische pro-Israël organisatie’ zijn die ‘zich invreet in het onderwijs’.

Het Instituut Archimedes (lerarenopleidingen) organiseert samen met het Centrum Informatie en Documentatie Israël in februari en maart wekelijks een lezing. Dit omdat er veel zorg is over is over het groeiend antisemitisme in Nederland. En docenten merken in de klas dat sommige jongeren de Holocaust bagatelliseren. ‘Veel mensen zijn bezorgd dat de huidige oorlog tussen Israël en Hamas deze tendensen zal versterken’, schrijft de organisatie.

CIDI ijvert volgens de website voor ‘het recht van Joden om in vrede en veiligheid te wonen en te leven. In Nederland, Israël en de rest van de wereld. Met ons werk richten we ons op het bestrijden van antisemitisme en het overbrengen van een reëel en eerlijk beeld van en over Israël’.

‘Oorlogsmisdaden’

Maar de samenwerking met CIDI is tegen het verkeerde been van New Neighbours Utrecht. Het is een ‘community’ die ‘onvoorwaardelijk voor mensenrechten staat’, vermeldt hun Instagrampagina die bijna vijfduizend volgers heeft. De actiegroep zet zich in voor bijvoorbeeld vluchtelingen in Nederland en voor de Palestijnse zaak. In een verklaring van vorige week ageren zij tegen de samenwerking van de HU met ‘Israël-lobbyist’ CIDI. ‘Het CIDI vreet zich zo in bij het onderwijs. En de HU laat het gebeuren. Wij niet. Jij?’ zo luidt een van de leuzen.

Het CIDI is volgens de actiegroep een organisatie die de ‘oorlogsmisdaden’ van Israël in Gaza verdedigt. Het zou beschuldigingen van antisemitisme gebruiken om tegenstanders van het Israëlisch beleid ‘monddood te maken’. De HU ‘misleidt’ mensen door niet duidelijk te maken waar het CIDI voor staat en dat sommige sprekers medewerkers van de Israël-organisatie zijn of er financiering van ontvangen, meent de groep.

Tegen antisemitisme

New Neighbours Utrecht vermeldt erbij dat het ook tegen antisemitisme is en stelt dat het nergens thuishoort, ‘zeker niet in de strijd voor Palestina’. Maar zij willen ‘geen promotie voor oorlogsmisdaden in mensenrechtenstad Utrecht’. Daarbij roepen ze docenten en studenten op iets van zich te laten horen. De samenwerking tussen het CIDI en HU vinden zij ‘totaal onverantwoord en zeer bedenkelijk’.

Het CIDI laat in een reactie aan Trajectum weten dat ze zich niet in de beschuldigingen herkennen. ‘Het ontgaat ons daarnaast volledig wat het Israelisch-Palestijns conflict te maken heeft met een collegereeks over Holocaust en antisemitisme.’ En ook: ‘Het enige doel van deze reeks is om studenten en docenten kennis te laten opdoen over de geschiedenis, zonder enige politieke insteek of stellingname.’

Daarnaast stelt het CIDI dat de sprekers zelf de inhoud van hun colleges bepalen, zonder bemoeienis van het CIDI. ‘Wij zijn van mening dat de aangeboden collegereeks voor 100 procent voldoet aan de kwaliteitsnormen die het Nederlandse hoger onderwijs oplegt en daar staan wij voor.’

New Neighbours Utrecht had de hogeschool eerder al uitgenodigd voor een gesprek hierover. Maar daar was in de loop van vorige week nog niet op gereageerd. Afgelopen vrijdag nodigde Theo Douma, directeur van het Instituut Archimedes, op zijn beurt een delegatie van de protesterende community uit voor een gesprek.