Kwart van mbo-studenten vraagt geen aanvullende beurs aan

Een kwart van de mbo-studenten die recht hebben op een aanvullende beurs, vraagt die niet aan. Dit meldt de NOS.

De aanvullende beurs kan oplopen tot 370 euro per maand en is voor studenten van wie de ouders een lager inkomen hebben. In 2019 had ongeveer de helft van de mbo-studenten er recht op. Een kwart van hen vroeg hem niet aan. Studenten in het hbo en op de universiteit liepen hierdoor ook geld mis, bleek uit eerder onderzoek.

Waarom studenten de beurs niet aanvragen heeft het Centraal Planbureau niet onderzocht. Mogelijke verklaringen zijn volgens de onderzoekers dat studenten niet weten dat hij bestaat. Of ze denken dat zij er geen recht op hebben, of dat het ingewikkeld is om hem aan te vragen.

Volgens Paul Verstraten, onderzoeker bij het Centraal Planbureau, is het gevolg dat mbo-studenten nu meer dan nodig lenen. Of ze beginnen helemaal niet aan een opleiding, doordat ze door de kosten worden afgeschrikt.