Lager collegegeld voor Oekraïense studenten

Studenten uit Oekraïne betalen komend studiejaar niet het hoge instellingscollegegeld maar het lagere wettelijke collegegeld. Dat hebben de hogescholen vorige week besloten, schrijft de Vereniging Hogescholen (VH).

Door deze maatregel betalen studenten uit Oekraïne evenveel als hun Nederlandse collega’s, ruim 2200 euro. In de regel betalen studenten buiten de Europese Economische Ruimte het instellingscollegegeld dat duizenden euro’s hoger uitvalt.

Reden voor de verlaging van het collegegeld is de oorlog in Oekraïne. ‘Wij willen Oekraïense studenten de mogelijkheid geven om hier hun opleiding te vervolgen’, zegt VH-voorzitter Maurice Limmen. Eerder besloten de universiteiten tot verlaging van het collegegeld aan Oekraïense studenten.