Lagere huur voor studentenflat in Overvecht, nog altijd ’te hoog’

Bewoners van studentencomplex The Fizz in Overvecht gaan tientallen euro’s per maand minder betalen. Dat is te danken aan de gemeente die nieuwe afspraken heeft gemaakt met de verhuurder. De huurtarieven zijn nu begrensd voor de komende tien jaar en variëren van 442 tot 763 euro per maand, zo meldt het AD.

Toch is diezelfde gemeente ontevreden, schrijft wethouder Dennis de Vries aan de gemeenteraad. Ze wilde nog meer korting, maar had dat al bij de eerste contracten moeten vastleggen. Nu blijven de huurprijzen zo hoog dat studenten onder 23 jaar niet in aanmerking komen voor huurtoeslag. Ook liggen de servicekosten boven de 200 euro. Op een soortgelijke manier werd de gemeente te laat geconfronteerd met onverwacht hoge huren bij de Wilhelminawerf.

Voor nieuwe projecten belooft de gemeente beterschap en zal in het vervolg betere afspraken met de verhuurder maken over de huurprijzen.