Landelijke actieweek tegen leenstelsel van start

Vanmiddag begint de landelijke actieweek van de FNV Young & United en LSVb, meldt de FNV.

Zo’n honderd studenten openen vanmiddag de week met een mars door Den Haag. Op maandag 1 november reizen vanuit heel Nederland 2.200 ‘zwerfboeken’ met de trein naar Den Haag. Deze boeken gaan over studenten en hun schulden. De week wordt afgesloten op 4 november. Dan wordt twaalf uur lang actiegevoerd in Den Haag.

Eerder dit jaar lanceerden de FNV Young & United en LSVb al de Nationale Schuldenteller. Hierop is de totale studieschuld van studenten zichtbaar. De acties zijn deel van de campagne #NietMijnSchuld. Hiermee pleiten de studentenbonden voor een schuldenvrije basisbeurs en compensatie voor de leenstelselgeneratie. Ze willen dat dit in het nieuwe regeerakkoord wordt opgenomen.