Kort

Leidse studenten dreigen universiteit te blokkeren vanwege camera’s

Studenten van de Universiteit Leiden zijn het niet eens met de camera’s op hun universiteit, meldt de Leidse omroep Sleutelstad. Daarom willen ze op dinsdag 7 december een uur lang de ingang van een universiteitsgebouw blokkeren. Op de Universiteit Leiden hangen sinds 2020 honderden slimme camera’s bij alle ingangen van gebouwen en collegezalen. Deze waren bedoeld om bezoekers te tellen, maar blijken veel meer te registreren: iemands geslacht en of iemand een gezichtsmasker draagt bijvoorbeeld.

Veel studenten zijn boos omdat ze geen toestemming voor de camera’s hebben gegeven. Een groep studenten zegt dat de data slecht zijn beveiligd en is bang dat deze uitlekken. De universiteit zegt dat de camera’s enkel zijn ingesteld op het herkennen van de silhouetten, maar dat stelt studenten niet gerust. Een petitie tegen de camera’s is al meer dan 1500 keer ondertekend.