Bart Lammers is docent Logistics Management aan de HU bij het Institute for People & Business.
‘Hoe is het in het onderwijs?’ vraagt men mij wel eens. Dan zeg ik: ‘Het lesgeven en voorbereiden is heel erg leuk en gaat eigenlijk nog het makkelijkst, maar alles eromheen…’
Daarmee heb ik het dan over bepaalde ingewikkelde procedures of de bewerkelijkheid van het nakijken, maar vooral ook over het gebruik van software. Toen ik uit het bedrijfsleven overstapte naar de HU verbaasde ik me over het aantal verschillende digitale systemen dat we hier (en waarschijnlijk in elke andere onderwijsinstelling) gebruiken.
Ik heb er een haat-liefde verhouding mee. En zoals dat bij relaties gaat, ligt het aan beide partijen. Ze zijn handig en vele zijn – vrees ik – onvermijdelijk, maar ik vind ook dat ik veel te veel bezig ben met het zoeken naar informatie in systemen, het vullen van systemen, het uitvinden hoe het ook al weer werkte, het kijken naar een scherm, het klikken met een muis. Tijd die ik graag zou besteden aan een analoog gesprek met een groep studenten.
Wat ik gebruik? Hou je vast: Word, Excel, Powerpoint, Outlook, Teams, PowerBI, Copilot, Canvas, Testvision, Toetsmonitor, Gradework, Osiris, OnStage, Xedule, HUKAS, MijnRooster, Evalytics, Digitale uitleenmuur, HU RuimteReserveren, MijnTalent, MijnYouforce en dan vergeet ik vast nog wat.
Sommige systemen gebruik je net weinig genoeg om het echt in de vingers te krijgen. En geen kwaad woord over al de medewerkers die me erbij helpen hoor, want die zijn super, maar het blijft toch iets wat ik uiteindelijk zelf moet doen. Voor iemand die graag zijn studenten aankijkt – en ze van mens tot mens probeert te verleiden tot dieper nadenken – een hele kluif!
Het is mijn wens dat de hele boel over vijf jaar sterk is versimpeld, want maatwerk met tien systemen is misschien wel erger dan één groot systeem dat niet alles kan. Hoe dan ook, ik hoop dat ik in de toekomst meer tijd heb voor het lesgeven.