De Fietsersbond voert sinds 6 mei campagne om de wachttijden voor fietsers te verkorten. Een belangrijk onderdeel is de inventarisatie van ergerlijke verkeerslichten via het nieuwe Fietsersbond Meldpunt.
Rode verkeerslichten zorgen voor veel ergernis onder fietsers. Meer dan de helft van de ruim 1300 ondervraagden vindt dat de wachttijd te lang is, zo blijkt uit onderzoek van de Fietsersbond.
Zeven op de tien fietsers zegt bij een stoplicht waar weinig kruisend verkeer is liever door rood te rijden, dan te wachten tot het licht op groen springt. Slechts 3 procent vindt de wachttijden bij verkeerslichten dan ook acceptabel. Driekwart van de fietsers plant dan ook liever een route met zo min mogelijk verkeerslichten.
In Utrecht zorgt een fietsritje van het centrum naar De Uithof ook geregeld voor frustratie. Vooral de route langs Vredenburg is een zogeheten bottleneck. Daarom heeft de gemeente een alternatieve route ontwikkeld die aangenamer trappen zou zijn. Via de rode stippen op het asfalt wordt de fietser vanaf het Stationsplein, via Mariaplaats en de Lepelenburg naar de Burgemeester Reigerstraat geleid waardoor de grootste drukte omzeild wordt.
FIETSWEDSTRIJD
De gemeente Utrecht zet zich dezer dagen in om het fietsen te promoten. Zo is de maand mei omgedoopt tot fietsmaand in het kader van de European Cycling Challenge. Aan de wedstrijd doen 12 Europese steden mee. Inwoners van de steden worden opgeroepen om zoveel mogelijk kilometers te fietsen en deze te laten vastleggen via een speciale app, gemaakt door Endomondo. De gemeente Utrecht verloot wekelijks een aantal prijzen onder de deelnemers met de meeste kilometers. De stad die op 31 mei de meeste kilometers heeft gemaakt wordt dé fietsstad van Europa.
Op dit moment laat koploper Tallinn (Estland) de concurrentie ver achter zich. Utrecht staat op de negende plek.