Achtergrond

LinkedIn voor studenten: Geen zonnebril, wel (soms) docenten taggen

Illustratie: Roos Vervelde

De ene student plaatst elke scheet op LinkedIn, de ander is te bescheiden om zelfs zijn diploma te delen. Wat moet je wel en juist niet doen op LinkedIn? Mag je docenten taggen? En vind je sneller een stage via een LinkedIn-oproep?

Studenten Communicatie krijgen al in het eerste jaar de opdracht een LinkedIn-profiel aan te maken voor hun ‘personal branding.’ Want, zo zegt docent Rogier Slaman, ‘je bent straks één van de honderden afgestudeerden. Jezelf onderscheiden is ontzettend belangrijk.’ Slaman werkt al elf jaar bij de opleiding Communicatie en weet alles over LinkedIn.

We vroegen via Instagram aan 46 studenten of zij LinkedIn hebben. Bijna 90 procent zegt van wel. Van hen is 35 procent echt actief op het platform. Op de vraag of LinkedIn hen heeft geholpen met werk, stage of het uitbreiden van hun netwerk, zegt één vierde van wel.

Een oproepje met ‘stage gezocht!’ kom je vast wel eens tegen op LinkedIn. Slaman ziet dat vooral derde- en vierdejaarsstudenten die plaatsen. Want via via kom je vaak eerder bij een stageplaats. ‘Als je wordt gevolgd door mensen uit jouw vakgebied, is de kans groter dat zij op jouw berichten reageren of het delen en het zo bij iemand anders uit het vakgebied terecht komt.’ Je moet dan wel een tijd aan je netwerk hebben gewerkt. Begin dus zo vroeg mogelijk met het opbouwen van een netwerk op LinkedIn.

Netwerk uitbreiden

Maar je netwerk uitbreiden, hoe doe je dat? Klasgenoten, docenten en collega’s van stage of een bijbaan toevoegen is vanzelfsprekend. Maar mag je ook iemand toevoegen die je niet kent?
‘Je moet wel een bepaalde link met die persoon hebben’, zegt Slaman. ‘Het beste is als je iemand eerst hebt gesproken. Maar als je bij hetzelfde bedrijf werkt, heb je ook al iets gemeenschappelijks.’

En als je iemand niet kent? Nee heb je, ja kun je krijgen. En na een gastcollege kun je de spreker prima toevoegen op LinkedIn. ‘Brutalen hebben de halve wereld’, constateert ook Slaman. Maar toch, zo meent hij: ‘Je laat een betere indruk achter als je iemand in het echt hebt gezien of gesproken.’

Door docenten te taggen, kun je jouw netwerk uitbreiden en laten zien dat jullie een fijne samenwerking hebben gehad. Maar doe dat niet te vaak. Bewaar het voor een uitzonderlijke opdracht of prestatie. Slaman: ‘Wanneer je een praktijkopdracht bij een bedrijf doet waar je later wilt werken, kan het slim zijn om hier iets over te delen op LinkedIn. Je kunt dan het bedrijf bedanken en de docent taggen.’

Arrogant overkomen

Op LinkedIn kun je jouw prestaties delen, maar sla vooral niet door in het profileren. Je wilt niet arrogant overkomen. ‘Het is altijd beter om andere mensen iets óver jou te laten schrijven’, zegt Slaman. ‘Jouw geloofwaardigheid neemt af wanneer je continu jezelf ophemelt.’

Je kunt ook andere soorten berichten plaatsen. Posts over jezelf kun je afwisselen door een oproepje van iemand anders te delen of een leestip te geven voor een interessant artikel. Hoe meer je plaatst op LinkedIn, hoe meer zichtbaar je bent op de tijdlijn van anderen. ‘Maar berichten plaatsen is absoluut geen must’, zegt Slaman. ‘Een stevig profiel met duidelijke expertises en een up-to-date CV is het allerbelangrijkst.’

Je werkervaring op LinkedIn moet kloppen, maar hoeveel details moet je toevoegen? Als je nog geen verdere werkervaring hebt, kan elk baantje relevant zijn. Het laat zien dat je al onderdeel van een team bent geweest en beschikt over bijvoorbeeld sociale vaardigheden. Slaman: ‘Wanneer je meer werkervaring hebt, vallen bepaalde baantjes eraf aan de onderkant van je cv. Dat geldt ook voor cursussen die niet (meer) relevant zijn.’ Recente cursussen of bijbaantjes zijn dan veel interessanter, zeker als ze vak-gerelateerd zijn.

Steeds meer een sociaal medium

LinkedIn is oorspronkelijk bedoeld om in contact te staan met je netwerk, bij het zoeken naar een baan of vinden van een nieuwe medewerker. De laatste jaren is het steeds meer een sociaal medium geworden waarbij kennisdeling en inspiratie belangrijk is. Een verschuiving die Slaman ook merkt: ‘Mensen delen artikelen over hun werkveld of geven hun mening over vraagstukken. Ook al vind je een baan via een vacaturebank en niet via LinkedIn, tijdens de sollicitatieprocedure zal een recruiter jou toch opzoeken op LinkedIn.’

Dat het een sociaal medium is, betekent niet dat je persoonlijke verhalen deelt. En het is zeker niet passend om een zonnebril te dragen op je profielfoto of vakantiefoto’s te delen. Soms plaatsen mensen iets persoonlijks over ziekte of burn-out. Is dat wenselijk volgens Slaman? ‘Het is belangrijk om reflectief te zijn en het kan goed zijn om jezelf ook kwetsbaar durven op te stellen. Je moet wel oppassen, net als bij andere sociale media gooi je iets de wereld in. Als je later een baan zoekt en iemand je googelt, blijft zoiets zichtbaar. Je moet jezelf afvragen of je dat wilt.’

Stalken

Op LinkedIn kun je zien wie je profiel bezoekt, al krijg je daarin met een betaald premium profiel pas goed inzicht. Maar is het erg dat iemand kan zien dat jij zijn profiel hebt bezocht? Slaman: ‘Tegenwoordig is het heel normaal dat je profielen bekijkt. Iedereen scrolt door tijdlijnen van Instagram, Facebook en LinkedIn. Het is niet zo’n probleem als iemand ziet dat jij hun profiel hebt bekeken, als je het maar voor zakelijke doeleinden gebruikt.’
Dus als je dagelijks wil checken waar je lover werkt, moet je even een andere manier vinden.