Reportage

Maarten van Rossem praat HU-studenten bij over Amerika

Maandag 28 november organiseerde Sam du Mosch weer een Political Junkie-avond. Dit keer met Amerika-kenner Maarten van Rossem. De 79- jarige historicus praatte zijn publiek bij over de Amerikaanse midtermverkiezingen.

Stipt om 19 uur opent Sam de avond met een hartelijk welkom aan alle genodigden. Negentig aanmeldingen waren er voor de fysieke bijeenkomst, zestig online. Nu zijn iets meer dan de helft van de stoelen bezet. Op het programma staan: een terugblik op de midtermsverkiezingen, de historische context en vooruitkijken naar de volgende verkiezing.

Voor wie de verkiezingsuitslag gemist heeft van 8 november: de voorspelling was dat de Republikeinse Partij een grote overwinning zou behalen, maar die bleef uit. De Democraten behouden een meerderheid in de Senaat .

Een verraste Van Rossem

Ook Van Rossem is verrast door de uitslag. ‘Ja. Het duurt in Amerika altijd eindeloos voordat alles geteld is. Ik was wel verbaasd. Allerlei mensen hadden voorspeld dat het bar slecht zou aflopen.’

Van Trump laat hij geen spaander heel: ‘De Republikeinse kandidaat is iemand die onder normale omstandigheden bij de GGZ zou lopen. Die andere kandidaat is een voorstander van het verbod op abortus. Het is dieptreurig dat zo iemand gekandideerd kan worden’.

‘Het lijkt me frustrerend om een democraat te zijn in Amerika,’ merkt een student uit het publiek op. Van Rossem: ‘Ja, dat is ronduit frustrerend!’.

Waarom populistisch rechts de vijand is van Wikipedia, wil een andere bezoeker weten. ‘Omdat je daar kunt opzoeken hoe het werkelijk zit’. Is Amerika onze vriend, luidt een andere vraag. Van Rossem: ‘Nee. Als het strategisch uitkomt? Ja.’

Geen alternatief

Een student oppert het idee dat Amerika gebaat zou zijn bij jongere kandidaten. ‘Biedt een jongere stem niet andere perspectieven?’, is zijn vraag. Van Rossem, op zijn typerende manier: ‘Ik begrijp dat u dat zegt, maar er is geen enkele reden om aan te nemen dat mensen onder de dertig beter functioneren.’

Het icoon van de slimste mens, Van Rossem is duidelijk ook geen groot liefhebber van huidig president Biden, maar kan ook geen alternatieve kandidaat aanwijzen. ‘Ik weet niemand waarvan ik denk: dat is presidentieel materiaal.’ Ook geen Kamala Harris? Van Rossem: ‘Je moet ook realistisch blijven. In de ogen van Amerikanen is zij te zwart. Dat is kansloos. Dan kan ik nog beter deelnemen.’

Komende weken zijn er nog drie political junkies, met Victor Vlam, Tom Kleijn en Harcourt Klinefelter.

Iedereen kan zich opgeven door te mailen naar sam.dumosch@student.hu.nl. Het wordt gefinancierd door het fonds Gemeenschapsvorming van de HU.

Noa Wammes doet Journalistiek aan de HU en schrijft voor Trajectum.