Bij de bouw van de Uithoflijn moeten verschillende maatregelen getroffen worden om ervoor te zorgen dat de tram minder trillingen veroorzaakt. Deze trillingen kunnen gevoelige apparatuur van bijvoorbeeld het ziekenhuis en de universiteit verstoren.
Dat meldt de Utrechtse nieuwssite DUIC.nl. De gemeente, Bestuur Regio Utrecht (BRU), Universiteit Utrecht, Universitair Medisch Centrum Utrecht en de Hogeschool Utrecht hebben de afgelopen jaren onderzoek gedaan naar trillingen die door de tram veroorzaakt kunnen worden. Door de uitkomst van dit onderzoek zullen er nu maatregelen worden getroffen die de trillingen moeten reduceren. Voorbeelden hiervan zijn een extra glad spoor om trillingen te minimaliseren, ingegoten spoorstaven om trillingen te dempen en robuuste betonnen platen waarop de rails worden bevestigd om trillingen te absorberen.
Er staan 29 apparaten in De Uithof die verstoord kunnen worden door de trillingen. Bij 18 daarvan zouden de maatregelen die genomen moeten worden aan het spoor tot disproportionele kosten leiden. Daarom worden er naast aanpassingen aan het spoor er ook aanpassingen aan de apparatuur zelf gedaan. Sommige van deze apparaten worden bijvoorbeeld op een afgeveerde tafel geplaatst. De tram moet vanaf 2018 gaan rijden tussen Utrecht Centraal en De Uithof.
Illustratie: gemeente Utrecht