Masterstudent Wessel Wegerif wint de ChatGPT-gedichtenwedstrijd

Foto: Mirthe Wegerif

Creatief multitalent Wessel Wegerif, student bij de master Data Driven Design, is de winnaar van de dichtwedstrijd met gebruik van ChatGPT. De wedstrijd werd uitgeschreven door de HU Bibliotheek en het Institute for Information and Communication (ICT).

De masterstudent was voor zijn studie bezig met een onderzoek en kwam uit bij de website van de HU Bibliotheek. Hij stuitte daar op de oproep aan studenten (medewerkers mochten ook meedoen) om een gedicht te maken met behulp van de chatbot ChatGPT. De bibliotheek en het instituut schreven de prijsvraag uit vanwege de Poëzieweek eind februari.

‘Dat is iets voor mij’, dacht Wegerif. Hij was immers al veel bezig met artificiële intelligentie en volgt daarom de master Data Driven Design. De laatste tijd heeft hij veel onderzoek gedaan naar ChatGPT. Hij gaf de chatbot de opdracht een sonnet te schrijven op de wijze van Shakespeare. Het moest gaan over studenten die worstelen met deadlines en het dilemma om ChatGPT in te schakelen.

Gitaar en ukelele

De jury vond dat de combinatie van artistieke vrijheid en kunstmatige intelligentie interessante gedichten opleverde, schrijft de bibliotheek op de website. Het gezelschap koos het gedicht ‘Zalen van kennis’ van Wegerif uit als beste gedicht. Het roemt de originaliteit en de ludieke manier waarop het dilemma wordt behandeld van studenten om ChatGPT in te zetten voor de studie.

Wessel Wegerif studeerde eerder Communication and Multimedia Design (CMD) aan de HU en werkt momenteel als designer bij het internetmarketingbedrijf Men In Green in Hilversum. Hij noemt zich op zijn online portfolio een ‘creatieve duizendpoot’. Hij maakte video’s, foto’s en digitale ontwerpen. Verder speelt hij gitaar en ukelele. Nee, hij schreef niet eerder gedichten, zegt hij desgevraagd.

Prijzengeld

De opdracht (prompt) die hij aan ChatGPT heeft gegeven was in het Engels. Er rolde dus een Engelstalig gedicht uit met rijmschema. ChatGPT werkt beter in het Engels dan met de Nederlandse taal, weet hij. Want de chatbot heeft nog niet zoveel informatie in het Nederlands opgenomen. Bij de Nederlandse vertaling van het gedicht gaat een deel van het rijm daardoor verloren (zie gedichten onder dit artikel).

Hij is blij om als winnaar uit de bus te zijn gekomen. ‘Het zegt veel over de ontwikkeling van artificiële intelligentie en de manier waarop ik daarmee om kan gaan’, meent hij. ‘Ik ben benieuwd wat ik er in de toekomst mee kan maken.’ Hij overweegt om van het prijzengeld van 100 euro een pro-abonnement op ChatGPT te nemen, vertelt hij. ‘Een passende besteding.’