Kort

Mbo-studenten kiezen voor opleidingen in krapteberoepen

Steeds meer mbo-studenten kiezen voor een opleiding in de zorg, techniek of het onderwijs, blijkt uit cijfers van economisch onderzoeksbureau SEO. De stijging in populariteit van deze opleidingen heeft vooral te maken met baanzekerheid. Door de personeelstekorten is er grotere kans op de arbeidsmarkt.

Tussen 2013 en 2021 steeg het percentage jongeren dat voor een zorgopleiding koos van 23 procent naar 28 procent. In 2021 koos 23 procent van de jongeren voor een techniekopleiding en 3 procent koos voor een opleiding in de onderwijssector. De totale percentuele groei voor de opleidingen in de techniek-, zorg- en onderwijssectoren groeide van 45 procent naar 54 procent.

Ondanks de groei blijven de tekorten op de arbeidsmarkt nog voorlopig bestaan. Dat komt omdat het aantal jongeren die voor een mbo-opleiding kiezen al jaren aan het dalen is. Op die manier blijft er een dalende instroom in de techniek en zorg.