Studenten ‘anders’ opgeleid in het nieuwe Gezond&Wel-Centrum

Maandagochtend 20 maart is het HU Gezond&Wel-Centrum officieel geopend aan de Bolognalaan. Een dikke honderd medewerkers kwamen bijeen om dat te vieren én om te luisteren naar de plannen van de instituutsdirecteur, Margriet Schneider van het UMCU en collegelid Scholte op Reimer.

Een ‘woeste inleiding’ van de directeur

‘Het zijn nu 1300 studenten die hebben meegedaan aan ons programma’, begon Judith Smit haar toespraak op maandagochtend 20 maart. ‘Maar de ambitie is dat dat er ooit 10.000 zullen zijn.’

De directeur van het Instituut voor Paramedische Studies had vier jaar geleden grote plannen, en heeft die nog steeds. Méér mensen opleiden is niet de oplossing, vindt ze. Studenten anders opleiden wél. Met HU Gezond&Wel. Aan haar publiek vroeg ze vanochtend (nog eens) om commitment en ideeën.

Margriet Schneider, voorzitter van de Raad van Bestuur van het UMC Utrecht, noemde de inleiding ‘prachtig’, maar ook een beetje ’te woest’. ‘Ja, we willen minder medicalisering en méér de wijk in. Zeker, er zijn ambities, zelfs onze burgemeester Sharon Dijksma wil van Utrecht “het meest gezonde hart ter wereld” maken. Wat jullie doen, is fantastisch. Maar hoe bereik je andere hogescholen? En hoe staaf je of je het goed doet?’

Ontwerpsessies en lunch

Schneider wees nog even op de noodzaak om de zorg te veranderen. ‘Want de economie groeit langzamer dan de zorgvraag. Nu werkt 1 op de 6 Nederlanders in de zorg, in 2040 zal dat 1 op de 4 zijn. Het Integraal Zorgakkoord (IZA) van afgelopen september is al getekend. Dat gaat lekker makkelijk aan zo’n grote tafel. Maar uiteindelijk moeten jullie in de zaal het gaan doen.’

De ochtend behelsde voor alle aanwezigen (zo’n honderd man) nog twee ontwerpsessies. Nadat collegelid Wilma Scholte op Reimer de confettiknop had ingedrukt, werd de opening afgesloten met een lunch en rondleiding.

Het programma HU Gezond & Wel

Met het programma HU Gezond & Wel worden studenten anders opgeleid. Dat betekent onder andere dat ze erachter komen wat hun toekomstige collega’s gaan doen. Daarom moeten alle studenten van vijftien verschillende gezondheid- en welzijnsopleidingen al tijdens de opleiding met elkaar in aanraking komen, in de klinieken van het Gezond & Wel Centrum. Daartoe zijn de bestaande HU-klinieken op de Bolognalaan nu omgebouwd.