Kan iemand buiten mijn team met mij meedenken? Misschien over andere banen binnen de HU? De pilot HU mentoring biedt HU-medewerkers een nieuwe oplossing voor dit soort vragen.
Ineke Edes is een van de initiatiefnemers van HU mentoring. ‘Wat we doen, noemen we bewust geen “coaching”, want we willen het laagdrempelig houden. In ons Teaching & Learning Network (TLN) merkten we aan de vragen die we kregen dat er behoefte was aan iemand om even een vraag aan te stellen, even mee te sparren of iets voor te leggen waar je mee worstelt.’
Bestaande hulptrajecten
Nu biedt TLN al meerdere trajecten voor docenten, zoals individuele coaching en de dienst Human Resources biedt een traject met (externe) coaches. Maar deze trajecten vragen om een eigen aanvraagtraject, geld en tijd.
Een jaar geleden gingen de HR-afdeling en het TLN samen aan tafel zitten. Ze bespraken de mogelijkheden om coaching-trajecten voor HU-medewerkers af te stemmen. Daaruit kwam deze mentor-pilot die nu drie maanden duurt. Vanwege de privacywetgeving is het aantal medewerkers dat er gebruik van maakt nog onbekend. Na de zomervakantie volgt nog een officiële evaluatie.
Iedereen kan een mentor krijgen
Iedere medewerker kan via de website een mentor mailen en hoeft geen aanvraagprocedure te starten via de leidinggevende. Als vragen te ingewikkeld zijn, verwijzen mentoren door naar een coach van TLN of uit de pool van HR.
Ineke: ‘Soms heb je een korte vraag waar je al tijden mee rondloopt en is het prettig om die even niet aan je team te stellen. Bijvoorbeeld omdat het iets kwetsbaars is. Of omdat de rest van je team het antwoord simpelweg ook niet heeft. Vragen kunnen variëren van ‘Hoe houd ik orde in de klas?’ tot ‘Hoe krijg ik mijn studenten actiever’ en ‘Hoe gebruik ik Canvas?’
Iedereen kan mentor worden
Momenteel lopen er twaalf mentoren rond op de HU. Onderzoekers, leidinggevenden, docenten, iedereen kan het worden. Zij kunnen gemaild worden voor een gesprekje of kop koffie.
Een van de mentoren is Stijn Bollinger. In de afgelopen drie maanden heeft hij vijf collega’s geholpen. Met drie mensen zijn de gesprekken inmiddels afgerond, met twee van hen is hij nog bezig. Een geïnteresseerde mailde hem voor een afspraak en liet daarna niets meer horen. ‘Dat is prima. Soms is het al genoeg om je vraag op de mail te zetten en dan kun je weer verder.’
Gewoon wandelen met een collega
Stijn: ‘Tot nu toe ben ik tijdens de gesprekken altijd gaan wandelen op de campus. Dan liepen we in de Botanische tuinen of richting Amelisweerd en waren we al gauw anderhalf uur in gesprek. De vragen die ik kreeg liepen uiteen van “Hoe werkt het lectoraat?” tot “Ik zou willen doorgroeien binnen de HU, wil je even met me meedenken?’
Naast hoofddocent bij het Instituut voor Recht is Stijn teamcoach. ‘Dat vergt andere vaardigheden dan dit. Als mentor zie ik mezelf als een gewone collega die even meedenkt. Ik sluit ook altijd af met de vraag: “Schrijf jij jezelf ook even in als mentor?” Dan reageren ze een tikkie verbaasd omdat ze denken dat ze bepaalde expertise ontberen. Maar dat is onzin. Iedereen kan het worden, want je bent immers een collega van anderen en hebt daarom vast iets waar je een ander mee kan helpen. Dus: kom op!’
Om zelf mentor te worden kan iedere HU-medewerker een mail sturen. Of kijk op de site.