Met de trein naar school? Reken op extra drukte

Foto: Pixabay

Nieuwe studenten die nog geen kamer hebben gevonden in Utrecht en elke dag met de trein moeten reizen, moeten zich voorbereiden op grote drukte op het spoor. De NS verwacht deze maand meer reizigers dan vorig jaar, maar liefst 36,7 miljoen.

Vooral in de zogeheten ‘hyperspits’, het drukste uur tussen 7.30 uur en 8.30 uur, kunnen reizigers hinder hebben van drukte, meldt de NS. Op de volgende vijf trajecten verwacht het spoorbedrijf de meeste spitshinder: Haarlem – Amsterdam Sloterdijk, Utrecht Centraal -Amsterdam Bijlmer, Den Haag Centraal – Leiden Centraal, Ede-Wageningen – Utrecht Centraal, Amersfoort – Utrecht Centraal.

Op drukke trajecten wordt worden langere treinen ingezet met extra zitplaatsen. Om meer treinen te kunnen verlengen, heeft NS bij ProRail het verzoek ingediend om op 9 stations de perrons te laten verlengen. Ook heeft NS capaciteit aangevraagd om in de dienstregeling van 2020 het aantal ritten uit te breiden. Zo komen er meer treinen tussen Amersfoort en Utrecht en tussen Harderwijk en Amersfoort.

Aangepaste collegetijden

In Nijmegen is een pilot met spitsmijden eerder succesvol gebleken. Om de hyperspits te ontlasten, pasten de Radboud Universiteit, de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen en ROC Nijmegen hun aanvangstijden aan. Zo start de Universiteit nu een kwartier eerder en de Hogeschool een kwartier later. Dat leidde tot resultaat: minder hinder van drukte op straat, in de bus én in de trein.

In de drukste spitstrein van Den Bosch naar Nijmegen daalde het aantal reizigers met 18 procent, waardoor deze trein weer voldoende zitplaatsen had. De reizigers verspreiden zich naar een trein eerder of later.