Studenten bang in het ov. ‘Ik praatte met hem mee om hem rustig te krijgen’

Foto: iStock // Kees Rutten

De NS gaat live meekijken met camera’s op trajecten waar veel overlast is. Aanleiding: meerdere incidenten op het traject langs Hoorn, waar een zogenaamde ‘treinrukker’ actief was. Ook veel studenten op Hogeschool Utrecht voelen zich niet altijd veilig als ze met het ov reizen.

‘Het was ’s avonds tegen twaalf uur in de trein in Amsterdam. Een oudere man vertelde mij dat hij mij de vorige keer ook had gezien, dat we dezelfde kant op moesten en dat hij dat erg leuk vond. Het gaf me een ongemakkelijk gevoel. Ik ben aan de andere kan van de trein gaan zitten’, vertelt HU-student Lisanne*.

Bijna de helft  van de studenten zegt wel eens lastig te zijn gevallen in het openbaar vervoer. Dit blijkt uit een rondvraag van Trajectum onder 54 studenten. Bijna driekwart van de studenten voelt zich soms onveilig in het openbaar vervoer.

‘Een man heeft me tegengehouden en heeft ongevraagd aan mij gezeten, ‘s avonds op het station’, vertelt HU’er Meyra*. ‘De overstap was lang en ik moest veel tijd overbruggen. Ik zei dat de man moest ophouden en ben weggelopen. Ik stak over naar het andere spoor, maar hij bleef mij volgen en naar me schreeuwen. Eerst dacht ik dat ik alleen op het station was, maar uiteindelijk zag ik een groepje mensen. Met hen heb ik gewacht op de trein.’

Cameraproef

Op 29 juni werd bekend dat de NS live gaat meekijken met camera’s op trajecten met veel overlast. Eerder werden de 3500 camera’s in de NS-treinen alleen na een incident gebruikt om de dader op te kunnen sporen. Bij een herhaaldelijk incident op hetzelfde traject kan de NS sinds kort besluiten om rond specifieke tijden -tijdstippen waarop eerder een incident heeft plaatsgevonden- mee te kijken. Per maand worden er vijf incidenten van seksueel grensoverschrijdend gedrag bij NS gemeld, maar volgens experts gebeurt dit vaker en maakt lang niet elk slachtoffer een melding.

Noodnummer

Volgens de woordvoerder van de NS werkt het bedrijf actief aan het verbeteren van de veiligheid van treinreizigers. ‘Daders van seksueel overschrijdend gedrag pakken we hard aan. Naast de uitspraak van de rechter, krijgen ze een levenslang ov-verbod’, aldus de woordvoerder. Sinds 2020 kunnen reizigers die zich onveilig voelen of zich in een onveilige situatie bevinden, appen of sms’en naar 0613181318. Zo staan ze in direct contact met de NS-meldkamer, die per situatie inschat wat nodig is.

In 2021 werd dat nummer 2.548 keer gebruikt. Ongeveer 300 meldingen daarvan gaan over het lastigvallen van passagiers. Andere meldingen gaan bijvoorbeeld over het overtreden van huisregels of over bedelaars in de trein.

Meer geweld

Het aantal geweldsincidenten in en rondom treinen neemt toe. NS-medewerkers meldden in 2021 744 gevallen van verbale en fysieke agressie, tegenover 661 in 2020. Ook het aantal meldingen van incidenten tussen reizigers onderling nam vorig jaar toe met 20 procent tot 2300.

HU’er Jordy*: ‘Mijn broertje en ik kwamen terug van een Ajaxwedstrijd. We zaten in Utrecht in de trein en er kwam een FC Utrecht fan van rond de veertig naar ons toe. Hij had gedronken en misschien drugs gebruikt en begon ons uit te schelden omdat we Ajax shirts droegen. Toen begon hij ons te bedreigen en zei hij dat hij ons wilde steken. Gelukkig waren wij groter dan hij en deed hij niks fysieks. Ik ging met hem meepraten over voetbal en kreeg hem wat rustiger, maar alsnog was de situatie heel grimmig.’

Stickers met het nummer

Vanwege recente incidenten (een 19-jarige die lang werd aangerand in de trein en een ‘treinrukker’ in Hoorn) toont de NS het nummer de laatste maanden vaker op beeldschermen in treinen. Binnenkort komen er stickers in coupés met het noodnummer. Of de stickers op de stoelen, ramen of prullenbakken komen is nog niet bekend. Al kun je het nummer nu direct ook gewoon opslaan op je telefoon natuurlijk: 0613181318.

*De namen van de studenten zijn wegens privacyredenen aangepast. Hun echte namen zijn bekend bij de redactie.