Foto van de week

Met een hackathon strijden tegen dierenleed

Foto: Kees Rutten

Elke week een bijzonder of alledaags moment, vastgelegd op de foto.

Op een heldere dag in het bruisende Utrechtse Science Park lijkt de wereld om deze man op Padualaan 101 te versnellen. Omringd door de geurige foodcourt en HU slogans, voelt deze UU’er voelt zich als een vreemde eend in de bijt. Terwijl hij daar zit, met zijn gezicht in zijn hand, voelt hij de energie van de plek om zich heen. De drukte van studenten die zich haasten naar colleges, de echo’s van gesprekken over reflectieverslagen en groepsopdrachten dringen niet tot hem door. Maar zoals de HU betaamt ‘komt hier alles samen’.

Dit mens is meer dan alleen een individu dat worstelt met een probleem. Hij is een symbool van de grotere missie die deze groep drijft. Zijn boodschap op het T-shirt is een kreet om aandacht, maar ook een uitnodiging tot actie. Een uitdaging aan de gemeenschap om samen te komen en een verschil te maken. Het gebruik van AI om levens te redden en dierenleed te verminderen.

Tijdens deze hackathon komen studenten, lectoren, academici en experts samen. In een intense periode van drie dagen richtten ze zich op het probleem van dierenleed. Door de kracht van samenwerking en gemeenschappelijke inspanning hoopte deze diverse groep een betere toekomst voor ons allemaal te ‘hacken’. Want in de wereld van het Utrecht Science Park komt werkelijk alles samen: kennis, innovatie en vooral: de kracht van gemeenschap.