Met veel studenten gaat het inderdaad slecht – nog slechter dan gedacht

30.000 studenten van vijftien hogescholen en universiteiten beantwoordden dit voorjaar vragen over hun mentale gesteldheid. Conclusie: ze hebben het zwaar – en de coronacrisis vergroot bestaande problemen, meldt NRC.

Meer dan de helft heeft psychische klachten, ruim een kwart heeft ‘ten minste af en toe’ de wens gehad om dood te zijn en 97 procent heeft last van stress.

De vragenlijsten werden ingevuld toen studenten al maanden voornamelijk online colleges volgden. Dat heeft de resultaten beïnvloed, schrijven de onderzoekers, maar ook voor corona ging het al niet goed met deze groep.

‘Het onderzoek bevestigt waar we bang voor waren’, zegt Ama Boahene, LSVb-voorzitter. ‘Maar het is nog veel erger dan gedacht. Ik krijg er buikpijn van. Psychische klachten zijn eerder de regel dan de uitzondering bij studenten.’

Volgens een van de onderzoekers, Jolien Dopmeijer, verwachten studenten heel veel van zichzelf. En dan krijgen ze ook nog eens de schuld van hun eigen problemen. ‘Studenten krijgen vaak te horen dat ze verwend zijn en niets kunnen hebben. Pertinente onzin.’