Boekrecensie

‘Mevrouw, u gaat morgen toch wel weer voorlezen?’

Er moet meer gelezen worden op de HU, vinden HU-docenten Geert en Lys. In de serie ‘Boekenestafette’ vertellen HU’ers over een bijzonder boek. Deze keer: deeltijdstudent Astrid Bouwman (44) over De gebroeders Leeuwenhart.

De bel gaat en de dertienjarige leerlingen uit de brugklas basis kader verlaten rustiger dan anders mijn lokaal. Mohamed zit nog op zijn plek. Lezen vindt hij moeilijk, het liefst neemt hij een Donald Duckje op de leesuurtjes. Maar dat mag van mij niet.

‘Mevrouw, u gaat morgen toch ook wel weer voorlezen?’
‘Vind je het een mooi verhaal?’
‘Ja.’ Hij is even stil. ‘Misschien kan ik het lezen als u het uit heeft gelezen? Mag dat?’
‘Dan ken je het verhaal toch al?’
‘Mag dat?’
‘Natuurlijk mag dat!’
Tevreden loopt hij het lokaal uit. Dat heeft hij mooi voor elkaar denkt hij. Maar hij ziet de glimlach op het gezicht van zijn docent niet.

Oud en versleten, maar nog steeds goed gebonden. Vroeger was alles beter? Natuurlijk niet, maar de genaaid gebonden exemplaren gaan in iedere geval een stuk langer mee dan de gelijmde boekjes van nu.

Bekroond met een zilveren griffel, vijfde druk 1985. Schrijfster: Astrid Lindgren, de titel: De gebroeders Leeuwenhart. Als kind heb ik me door dit boek meerdere malen mee laten nemen naar de wereld van Jonathan en Kruimel. De jongens, broers, gaan dood in de echte wereld, maar dan begint het avontuur pas. Het is een echt avonturenverhaal dat speelt in het land van de kampvuren en sprookjes. Twee broers strijden moedig tegen de boze heerser die het land in zijn macht houdt. Kruimel vindt zichzelf een bangerd, hij kijkt enorm op tegen zijn dappere, knappe broer. Maar komt er gaandeweg achter dat moed ook schuilt in de kleine dingen en vijanden soms toch vrienden blijken te zijn.

1985, is het taalgebruik niet te oubollig voor mijn eerstejaars? Zijn de hoofdpersonen niet te wit, te stereotype? Romantiseer ik het boek niet te veel? Ik blader door het boek en ben meteen weer betoverd door de prachtige tekeningen.

Ik weet zeker dat jij als student of volwassene je net zo mee zal laten slepen als Mohamed. Lees je niet veel? Denk je er niet van te houden? Vind je boeken te dik? Probeer dan eens een jeugdboek. Ga weer op avontuur. Astrid Lindgren heeft er een heleboel geschreven (Lotta uit de Kabaalstraat, De kinderen van de Bolderburen en natuurlijk Pippi Langkous). Ook de humor van Roald Dahl (waarvan je als volwassene nu de dubbele laag er uit haalt die je als kind misschien over het hoofd hebt gezien) raad ik je van harte aan. Lees ze!

Astrid Bouwman (44) volgt de deeltijdopleiding Leraar Nederlands aan de HU. Ze werkt als docent Nederlands op het Kalsbeek College in Woerden en geeft daar Nederlands aan de onderbouw. Naast lezen houdt ze ook van schrijven: onlangs schreef Bouwman een e-book.